Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
923594_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. november 20102010-4254
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål154 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 154:

"I Notat af 7. oktober 2010 "Udledningen af CO2 fra jernbanen" hedder det påside 3, "at udbygninger og opgraderinger af eksisterende (jernba-ne)strækninger. er langt mere CO2-effektivt end nyanlæg", og ministeren bedesgøre rede for, hvorvidt dette også gælder ved anlæg af motorveje, hvor det harværet anført, at det vil være billigere, eksempelvis at anlægge en ny midtjyskmotorvej, fremfor at udbygge E45."

Svar:

De forhold, der typisk har betydning for størrelsen af CO2-udledningen ved an-læg af motorveje, er materialer til bygværker, transport af materialer og jord,anvendelse af entreprenørmaskiner samt øvrigt energiforbrug.Der kan ikke på baggrund af ovenstående påvises en entydig forskel mellemCO2-udledningen ved anlæg af nye motorveje i forhold til udbygning af eksiste-rende motorveje.Det er således vurderingen, at CO2-udledningen fra anlægsarbejderne ved ny-anlæg henholdsvis udvidelse af en motorvej overvejende er proportional medantallet og længden af anlagte kørespor.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt