Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1016783_0001.png
1016783_0002.png
1016783_0003.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato30. juni 2011J. nr. 2011-2198Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. juni 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1520(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 1520:

"Ministeren bedes oplyse, hvor ofte man på strækningen Ringsted-Roskilde-København har kørt med stående passagerer. Tallene bedes oplyst for desidste 4 kvartaler og ønskes anført i såvel procent som samlede antal afgange.Ligeledes ønskes det samlede antal stående passagerer for perioden oplyst.I forlængelse heraf ønskes det oplyst, hvorvidt tallene afspejler DSB's målsæt-ninger på området."

Svar:

DSB har oplyst følgende:”Det er ikke umiddelbart muligt for DSB at bidrage med alle de ønskede infor-mationer, da det vil kræve en ganske betydelig IT-programmeringsindsats.Nedenstående tabeller er uddrag fra de kvartalsafrapporteringer som DSBfremsender til Transportministeriet. Af rapporterne fremgår andelen af togsom er overbelagt på hver delstrækning opdelt i hhv. myldretid og øvrig tid.Tabellen viser ligeledes hvor mange tog, der kører på de enkelte strækninger.”
Side 2/2
Jeg skal bemærke, at de kvartalsrapporter, hvorfra ovenstående tabeller er ud-drag fra, er kendte tal for udvalgets medlemmer, da kvartalsrapporteringernefra DSB videresendes til Trafikudvalget.Ifølge kontrakten er DSB forpligtet til at tilrettelægge togproduktionen således,at alle passagerer kan få siddeplads ved 90 % af togafgangene i myldretiden og95 % af de øvrige togafgange. Samlet set lever DSB op til dette krav, men for defremhævede enkeltstrækninger har DSB i flere tilfælde ikke kunne overholdekontraktkravet.DSB oplyser, at dette skyldes en kombination af passagertilvækst og begrænse-de materiel ressourcer.Jeg forventer selvfølgelig, at DSB, så vidt det er muligt, tilbyder en siddepladstil alle passagerer ved løbende at tilpasse pladserne efter behov. Jeg er dog klarover, at DSB i øjeblikket er presset hvad angår materiel hovedsageligt på grundaf den forsinkede levering af IC4.
Derfor har jeg sammen med DSB sikret, at DSB kan beholde et større antaldobbeltdækkere. Endvidere har jeg igangsat et arbejde med at udarbejde ensamlet materielstrategi for DSB.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt