Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. juni 20112011-2176
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. juni 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1501(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1501:
"Ministeren bedes kommentere artiklen fra Ingeniøren d. 6. juni 2011: "Pris-skred på Femern-tunnel skyldes kynisme"?"Svar:
Jeg har bedt Femern A/S forholde sig til artiklen. Selskabet har oplyst følgende:Indledningsvis vil Femern A/S gøre opmærksom på, at der ikke på nuværendetidspunkt foreligger et egentligt anlægsbudget. Anlægsbudgettet for den faste for-bindelse over Femern Bælt bliver således først fastlagt i forbindelse med vedtagel-sen af en anlægslov.Kernen i kritikken er en påstand om, at Femern A/S i det konsoliderede anlægs-overslag fra november 2010 valgte at lægge polske lønninger til grund, selvom sel-skabet – ifølge artiklen – vidste, at polakkerne ikke kunne opfylde betingelserne fortidsplanen. Dette er på ingen måde tilfældet.Det konsoliderede anlægsoverslag fra november 2010 var baseret på en strategiom, at det var op til entreprenørerne at fastlægge, hvor produktionen af tunnelele-menter skal finde sted. Det var således forventningen, at dette ville give den lavestepris på anlægget. En tilsvarende strategi blev anvendt i forbindelse med anlægget afØresundsforbindelsen.I forbindelse med udarbejdelsen af det konsoliderede anlægsoverslag vurderedeFemern A/S sammen med sin tunnelrådgiver, at det mest sandsynlige ville være, atentreprenørerne valgte at etablere produktion af tunnelelementer i Polen som følgeaf det lavere polske lønniveau.Denne forventning var helt i tråd med den generelle vurdering i branchen. Detfremgår fx af COWIs analyse ’Beskæftigelsesmæssige konsekvenser af FemernBælt-forbindelsen’ fra oktober 2008, der blev udarbejdet for BeskæftigelsesregionHovedstaden og Sjælland, at ”En tunnel-element-fabrik til Femern-byggeriet kunnetænkes at blive placeret i Polen eller i de baltiske lande, hvor lønnen er lavere end i
Danmark, og hvor der kunne være de rette havnefaciliteter.”.Femern A/S er dog blevet tvunget til at ændre strategi som følge af Europa-Kommissionens nye retningslinjer for fortolkningen af VVM-direktivet. Europa-Kommissionen offentliggjorde i november 2010 for første gang en fortolkning afVVM-direktivets bestemmelser vedrørende arbejder, der er tilknyttet store projek-ter. I løbet af foråret 2011 blev det klarlagt, at de nye retningslinjer skulle følges, oghvilke konsekvenser dette ville få for Femern Bælt-projektet.Fortolkningen indebærer, at miljøvurderingen af Femern Bælt-forbindelsen og denødvendige produktionspladser til etableringen af den faste forbindelse skal ses isammenhæng og indgå i en samlet miljøvurdering og godkendelsesproces. Fortolk-ningen indebærer således, at Femern A/S skal udpege konkrete arealer, hvor pro-duktionen af tunnelelementer til sænketunnellen kan placeres. Derefter skal dergennemføres en VVM af produktionsanlæggene på de valgte lokaliteter, så miljøef-fekten af produktionsanlæggene kan indgå i den samlede miljøvurdering af projek-tet. For at minimere de tidsmæssige risici for projektet, herunder risikoen for lang-varige klagesager, vil Femern A/S i udbudsmaterialet betinge, at de bydende entre-prenører skal anvende de udpegede produktionspladser, og at entreprenørerne skaloverholde alle betingelser i de udstedte miljøgodkendelser.På baggrund af Kommissionens nye fortolkning af VVM-direktivet har Femern A/Sundersøgt mulige lokaliteter til etablering af produktionspladser til tunnelelemen-ter. Den 26. maj 2011 afleverede Femern A/S en indstilling til transportministerenom, at Rødbyhavn udpeges som produktionsplads for tunnelelementer til FemernBælt-forbindelsen.Placering af produktionspladser for standardtunnelelementer i Danmark som følgeaf Kommissionens nye retningslinjer skønnes at medføre en forøgelse af de skøn-nede anlægsudgifter på ca. 2,8 mia. kr. i forhold til det konsoliderede anlægsskønfra november 2010, som var baseret på, at entreprenørerne ville vælge at etablereproduktionsfaciliteter i Polen. Det betyder, at de samlede skønnede anlægsudgifterfor kyst til kyst-forbindelsen er 40,7 mia. kr. Merudgiften skyldes et højere løn- ogomkostningsniveau i Danmark i forhold til Polen. Da merudgiften er en konsekvensaf Kommissionens nye retningslinjer, der ikke var kendt på tidspunktet for udar-bejdelsen af det konsoliderede anlægsoverslag, må Femern A/S afvise, at der harværet tale om underbudgettering.Jeg henviser til min oversendelse af 14. juni 2011 til Folketingets Trafikudvalg afFemern A/S’ ’Redegørelse for lokalisering af produktionspladser i lyset af EUKommissionens non-paper’.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt