Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
902520_0001.png
902520_0002.png
902520_0003.png
902520_0004.png
902520_0005.png
902520_0006.png
902520_0007.png
Talepapir til åbent samråd i TRU den 7.oktober 2010 vedrørende jernbanestrategien
Spørgsmål AO:
Ministeren bedes redegøre nærmere for indholdet af den aftale omstrategien for DSB, som ministeren har indgået med DSB'sbestyrelsesformand den 24. september, jf. pressemeddelelsen omdeltsom TRU alm. del - bilag 484. Ministeren bedes i den forbindelseforklare udvalget, om regeringens politik er, at DSB skal privatisereseller ej.
Svar:
Regeringens målsætning er, at vi skalhave vækst i den kollektive trafik. Vi erkommet et væsentligt skridt nærmeremålet med de infrastrukturinvesteringer,der er besluttet i ”En grønTransportpolitik”.Men både DSB og jeg ønsker atkonkretisere målet endnu mere, og jeghar derfor drøftet en rækkemålsætninger for udviklingen af DSBmed formanden for DSB’s bestyrelse.Målet er, at vi skal få danskerne til at
Side 2/2
køre dobbelt så meget i tog i 2030. Medde infrastrukturinvesteringer, vi harbesluttet, vil det kunne lade sig gøre.Men det kræver først og fremmest, at derarbejdes for flere og mere tilfredsetogpassagerer i dagligdagen. Det ernødvendigt at togene kører til tiden, ogat man kan regne med dem. Service ogbetjening skal gøres bedre, såtogtrafikken bliver mere attraktiv forflere brugere.For at vi kan nå det ambitiøse mål om atfå danskerne til at køre dobbelt så megeti tog i 2030, igangsætter vi allerede nuen række konkrete initiativer medvirkning fra 2012 og 2015. I 2012 er detmålet, at kontrakten med DSB skal deles
Side 3/3
op i flere delkontrakter, så det blivermere gennemskueligt, hvad det koster atdrive de enkelte dele af togtrafikken, også vi kan sætte specifikke mål forudvikling af de enkelte områder.Dette skal føre til, at vi i 2015 får en heltny forhandlet kontrakt mellem staten ogDSB.Den trafik, som kan drives lønsomt, skaldrives forretningsmæssigt, så kundernesbehov kommer i fokus. Fjerntrafikkentænkes derfor i nær fremtid at skulledrives som en forretning udenkontraktbetaling fra staten.Det er et ambitiøst, men realistisk mål.Hvis DSB strammer sig an og gør enekstra indsats for at få flere kunder og
Side 4/4
samtidig er opmærksomme påproduktionsomkostningerne, kanfjerntrafikken drives uden tilskud.Det betyder, at det i højere grad bliverkundernes behov, der bliver afgørendefor, hvordan togene kører. Når DSBgøres helt afhængig af indtægterne frapassagererne, får vi i højere grad etprodukt, som er målrettet brugernesbehov.Der skal i øvrigt opstilles klare krav forrettidighed, trafikinformation og godkoordinering på tværs af bil, bus og tog.Forsinkelserne skal halveres frem til2020, så antallet af sekunder, sompassagerer i gennemsnit er forsinkede,reduceres fra de nuværende 200
Side 5/5
sekunder i 2010 til højst 100 sekunder i2020.For at opnå øget fokus på bedretilgængelighed udskilles stationersnarest muligt som et separat selskab,indtil videre inden for rammerne af DSB.Endelig er vi enige om, at transport aftogpassagerer i Danmark er det primæremål med DSB, og at det skal det bliveved med at være. DSB skal kunne drivesupplerende virksomhed, som ligger inaturlig forlængelse af de aktiviteter, derer hovedformålet, og DSB kan på sammevis udføre togtrafik i udlandet.DSB har høstet positive erfaringer medinvesteringer i udlandet, men DSB skalgøre sig ”fortjent” til udenlandske
Side 6/6
aktiviteter ved at vise, at de kan fåtogdriften i Danmark til at fungerergodt.Det er således en forudsætning for DSB’søvrige virksomhedsområder, at dedirekte eller indirekte medvirker til atDSB kan give en bedre service til dansketogpassagerer.Hvad angår spørgsmålet omprivatisering af DSB, så har jeg ingenplaner om at lægge op til det i dennærmeste fremtid.Jeg vil gerne give DSB gode mulighederfor nytænkning og udvikling inden fortogdriften, men det skal ske inden forrammerne af en statsejet virksomhed.Det kan dog ikke afvises, at frasalg af
Side 7/7
dele af virksomheden kan komme påtale. Men en egentlig privatisering erikke en realistisk mulighed inden for denæste par år.Jeg vil komme med en nærmereuddybning af den samledejernbanestrategi i et oplæg senere pååret, som blandt andet også vil berøreudbud af togtrafikken,incitamentsværktøjer til at få fleretogpassagerer, og hvordan vi får skabt etbedre samspil i jernbanesektoren.