Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1015074_0001.png
1015074_0002.png
1015074_0003.png
J.nr.: 2011-518-0185Dato: 27.06.2011
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1490 af 3. juni 2011.(TRU Alm. del)
Peter Christensen/Klaus Østergård Jensen

Spørgsmål:

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra besvarelsen af TRU alm. del– samrådsspm. AN om kørselsafgift for lastbiler.

Svar:

Kørselsafgifter for lastbiler indføres for at sikre, at lastbilerne i højere grad end i dagskal betale for det vejslid og den miljø-virkning af omgivelserne, de giver anledningtil. Vi vil også gennem takststrukturen give incitament til en grøn omlægning aflastbilflåden. Kørselsafgiften for lastbiler skal sikre et årligt provenubidrag tilFor-årspakke 2.0på 0,6 mia. kr. samt 1 mia. kr. i årene frem til 2020 til Infrastruktur-fonden.Vi har også besluttet, at den danske model for kørselsafgifter for lastbiler skal base-res på erfaringer fra eksisterende systemer, der i dag er i drift. Herved reducerer virisikoen i et stort projekt og vil hurtigere kunne hente provenuet. Dette indebærer ipraksis, at ordningen for at være baseret på afprøvet teknologi maksimalt kan ud-strækkes til statsvejnettet, dvs. ca. 3.800 km.Kilometersatsen ventes at udgøre ca. 1 kr. pr. kilometer.S-SF forslaget om at hente et yderligere afgiftsprovenu på 1,5 mia. kr. fra grønnekørselsafgifter på lastbiler vil indebære en fordobling af afgiftssatsen til 2 kr. pr. km.i forhold til regeringens beslutning.Dette er problematisk af flere årsager:For detførstevil en afgiftssats på 2 kr. ligge over de omkostninger, der er forbundetmed lastbilernes vejslid; og også ud over de omkostninger, som er forbundet medlastbilernes støj og luftforurening. Dermed går S & SF langt videre end hvad rege-ringen har til hensigt.For detandetlægges S og SF’s øgede afgift på et i forvejen effektivt erhverv. Derforvil afgiftsforhøjelsen alt overvejende betyde højere priser for forbrugerne, men detbetyder også stigende omkostninger til transport for de eksportorienterede erhverv,hvis konkurrenceevne og succes Danmark skal leve af frem til og efter 2020.For dettredjefastlægger et EU-direktiv, at provenuet fra vejstrækninger, der indgåri det såkaldte transeuropæiske vejnet, ikke må overstige omkostningerne ved at an-lægge og vedligeholde vejene. Regeringens sats på 1 kr. vil overholde EU-reglerne.S og SF’s sats på 2 kr. kan komme i konflikt med direktivet. For at undgå det, må Sog SF inkludere en betydelig større del af vejnettet, således at løsningen dækker fle-re kørte kilometre til den tilladte sats for at indbringe det forudsatte provenu. Derfindes endnu ikke en teknisk løsning, der kan omfatte så stort og tæt et vejnet.S og SF’s forslag kræver med andre ord, at en helt ny teknisk løsning udvikles, somikke er set noget sted i verden, hvis det ekstra provenu skal hentes. En sådan løsningvil formentligt have en længere tidshorisont og administrative omkostninger i en heltSide 2
anden størrelsesorden end regeringens forslag - omkostninger som enten må læggesoveni afgiften eller som reducerer provenuet mærkbart.Jeg kan derfor konkludere, at der i regeringens plan er fuld sikkerhed for lastbilernesbidrag til Forårspakke 2.0 og Transportaftalen fra 2009. Det gør sig derimod ikkegældende for S og SF’s forslag.Tak.
Side 3