Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Statens LuftfartsvæsenCivil Aviation Administration - Denmark
16. maj 2007J.nr. 07-3039-0050
Notat om Flyve- og hviletidsregler for besætningsmedlemmer i dansk luftfartGenereltEU’s regler om flyve- og hviletid er indeholdt i subpart Q i EU-OPS, der er bilag til EU-Forordning1899/2006 af 12. december 2006. EU-OPS’en skal finde anvendelse i EU’s medlemslande fraden 16. juli 2008.Subpart Q, der er det første fælles europæiske regelsæt for flyve- og hviletid for besætningsmed-lemmer, er minimumsregler.EU’s regelsæt (subpart Q) regulerer flyve- og hviletid i et system, der er baseret på timer.De gældende fælles skandinaviske flyve- og hviletidsbestemmelser, som i Danmark er indeholdt iBL 5-17, er baseret på et særligt pointsystem.EU’s regler regulerer den samlede arbejdstid d.v.s. forberedelsestid+bloktid ( tid fra standplads tilstandplads) + administrativt arbejde efter flyvningen.BL 5-17 regulerer belastning på grundlag af point, der gives for forberedelse, bloktimer og landin-ger.EU’s regelsæt regulerer arbejdstiden over henholdsvis 7 og 28 dage, samt et kalenderår, mensBL 5-17 regulerer flyve- og hviletid i en vilkårlig 7 dages periode.Det er således ikke umiddelbart muligt at sammenligne de to systemer.EU-reglerne dækker al kommerciel lufttransport med flyvemaskiner, mens BL 5-17 gælder forruteflyvning med mere end 10 passagersæder samt for charterflyvning med flyvemaskiner meden maksimal tilladt startvægt på over 15.000 kg.Det skal bemærkes, at i relation til begge regelsæt gælder endvidere luftfartslovens § 50, hvoref-ter ingen må gøre tjeneste på et luftfartøj, hvis de som følge af sygdom, overanstrengelse, man-gel på søvn m.m. er ude af stand til dette. § 50 retter sig mod såvel arbejdstager som arbejdsgi-ver. Hertil kommer, at luftfartsselskabernes driftshåndbøger, der godkendes af SLV, skal beskriveden enkelte arbejdstagers pligt til at sige fra, hvis denne er ude af stand til at gøre tjeneste på fuldbetryggende måde.Der bemærkes herudover, at mange af luftfartsselskaberne har kollektivaftaler, der er mere be-grænsende for arbejdstagers mulige produktion end hvad de to regelsæt giver mulighed for vedmaksimaludnyttelse. Disse aftaler kan fortsat opretholdes.
Side 1 af 3LuftfartshusetBox 744Ellebjergvej 502450 København SVTelefon 36 18 60 00Fax 36 18 60 01Åbningstid 09.00-15.30Fredag09.00-15.00E-post: [email protected]Hjemmeside: www.slv.dkCVR: 55569517EAN: 5798000893412
Endelig bemærkes, at en udnyttelse af hele den maksimale produktionsramme (arbejdstid hen-holdsvis point) for arbejdstagere forudsætter, at et luftfartsselskabs produktion giver mulighedherfor. At medarbejdere principielt kan sættes til planlagt at flyve til eksempelvis kl 0300, giversåledes kun mening, hvis luftfartsselskabet har fly, der opererer til det tidspunkt.Nedenfor er i summarisk form angivet henholdsvis de fælles EU-regler ( Subpart Q ) og de fællesskandinaviske regler for flyve- og hviletid (BL 5-17).
EU-regler ( Subpart Q )Subpart Q fastsætter som nævnt grænser for dels den maksimale arbejdstid, der består af forbe-redelse+bloktimer+administrativt arbejde efter flyvningen, dels den maksimale daglige flyvetjene-steperiode, der består af forberedelse+bloktimer.I henhold til subpart Q må et besætningsmedlem maksimalt:-arbejde 2000 timer på et kalenderår-arbejde 190 timer pr løbende 28 dage, der skal fordeles så jævnt som muligt-arbejde 60 timer pr løbende 7 dage-flyve 900 bloktimer på et kalenderår-flyve 100 bloktimer pr løbende 28 dageDen maksimale daglige flyvetjenesteperiode (FDP):Er 13 timer, der reduceres med 30 minutter per flyvning fra den 3. flyvning. Maksimal re-duktion er 2 timer.Den maksimale flyvetjeneste må forøges planlægningsmæssigt med 1 time to gange pr.løbende 7 dage under forudsætning af at, der ikke flyves flere end maksimalt 5 flyvninger.Hvileperioden skal efterfølgende øges med 4 timer.
Hvile:Minimumshvile skal på hjemmebasen være mindst 12 timer eller lige så lang som foregå-ende tjenesteperiode, hvis denne har været længere.Minimumshvile på udestation skal være mindst 10 timer eller lige så lang som foregåendetjenesteperiode, hvis denne har været længere. Heraf skal der være 8 timers adgang tilsovefaciliteter.Der skal være en ugentlig langtidshvile på mindst 36 timer inkl. 2 lokale nætter (8 timer iperioden 2200-0800). Der må højst være 168 timer (7 døgn) imellem to langtidshvileperi-oder.
Uforudsete hændelser:Fartøjschefen kan, efter samråd med de berørte besætningsmedlemmer, forlænge flyve-tjenesten med max. 2 timer ved uforudset hændelser, som indtræffer under den pågæl-dende flyvning. Minimumshvile må dog ikke være mindre end 10 timer eller lige så langsom foregående tjenesteperiode som følge heraf.
BL-5-17 Flyve- og tjenestetidsbestemmelserBL 5-17 point-system bygger på, at besætningen under tjeneste ”optjener” point. Aktiv tjenestegiver om dagen (0600-2200) 6 point pr. time og om natten 8 point pr. time. Man belastes desudenmed 5 point pr. landing.Side 2 af 3
Et besætningsmedlem må maksimalt:Planlægges til at gøre tjeneste 270 point indenfor planlægningsperioden (7døgns perio-de), eksklusiv landingsbelastninger.
Det skal bemærkes, at i henhold til Trafikministeriets bekendtgørelse nr. 918 af 18. november2003, må et besætningsmedlem maksimaltarbejde 2000 timer på et kalenderårflyve 900 bloktimer på et kalenderår
Den maksimale flyvetjenesteperiode:Maksimal belastning under aktiv flyvetjeneste er 90 point, heri inkluderet landingsbelast-ning. Man kan fortsætte med andre former for tjeneste (anden flyvetjeneste), f.eks. enoverføringsrejse (som passager) indtil 20 timer er forløbet siden sidste hvileperiodes(mindst 8 timer) afslutning.
Hvile:Der ”nedhviles” med 6 point pr. time fra 0600-2200 og 8 point pr time fra 2200-0600.Minimumshvile skal være af mindst 8 timers varighed.Mindst hver anden hvileperiode skal være af så lang varighed, at besætningsmedlemmetspointbelastning nedbringes til 0 point.Der kan ikke reduceres til mindre end 0 point.Inden for en 14-dagesperiode skal tildeles 2 tjenestefri perioder af mindst 26 timers varig-hed (langtidshvile), regnet fra det tidspunkt, besætningsmedlemmets pointbelastning erreduceret til 0 point.Langtidshvilen skal tildeles således, at der maksimalt må være 270 planlagte points (eks-klusiv landingsbelastning) samt maksimalt 7 døgn mellem to sådanne tjenestefri perioder.
Uforudsete hændelser:Fartøjschefen kan ved uforudsete hændelser, efter samråd med de berørte besætnings-medlemmer, planlægge at overskride de 90 point med maksimalt 18 points.
Side 3 af 3