Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1013060_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. juni 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 31/5-2011 stillet mig følgende spørgsmål 1463(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1463:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der er sket ændringer i biltrafikken ide bydele metroen passerer og i givet fald hvilke."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Metroselskabet, og de svarer følgende:”I årene umiddelbart efter metroens åbning gennemførte Danmarks Transport-forskning og TetraPlan undersøgelser rapporteret i ”Trafikale effekter af me-troen: en før- og efteranalyse”.Hovedkonklusionerne af undersøgelsen var, at der er tre væsentlige effekter afmetroen:1. antallet af rejser med den kollektive transport er steget,2. mobiliteten er øget (det er altså blevet nemmere at foretage spontane rejser),og endelig3. en del passagerer er flyttet fra andre transportmidler, også fra personbil, tilmetroen.Specifikt fremgår det, at personbiltrafikken på Frederiksberg og over Havne-snittet (Langebro og Knippelsbro) faldt med henholdsvis 8 % og 4 % i 2003sammenlignet med 2002. I 2004 faldt biltrafikken yderligere; 13 % på Frede-riksberg og 5 % over Havnesnittet. ”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt