Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1016244_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. juni 20112011-2106
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1456(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 1456:

"Hvor mange togsæt har S-tog behov for, såfremt kapaciteten i myldretidenudnyttes fuldt ud, og alle tog har maksimal toglængde på betydende linjer modFrederikssund, Hillerød og Køge, herunder værkstedsreserve og reservekapaci-tet til indsættelse ved nedbrud?"

Svar:

Det materieldimensionerende tidsrum for S-banen er morgenmyldretiden, ogher er der ikke brug for – som det anføres i spørgsmålet - at gøre togenemodFrederikssund, Hillerød og Køge større end i dag. Den store efterspørgsel er så-ledes ind mod København i morgenmyldretiden.Men hvis togene skal køres så store som infrastrukturen tillader, så vurderesder ifølge oplysninger fra DSB behov for at anvende, hvad der svarer til 26 eks-tra 8 vogns togsæt i morgenmyldretiden mellem kl. 6 og kl. 9 ved opformeringtil fuld toglængde på linjerne mod Frederikssund (Line H og C), Hillerød (LinjeE) og Køge (Ligeledes linje E).I det nævnte tal indgår materiel til værkestedsreserve og reservekapacitet tilindsættelse ved nedbrud. Omfanget af tog til værkstedreserve og reservekapaci-tet er beregnet ud fra den nuværende materielfordeling.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt