Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1009829_0001.png
1009829_0002.png
1009829_0003.png
1009829_0004.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. juni 20112011 - 2043
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 25. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1436(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1436:

"Vil ministeren, set i lyset af Trafikstyrelsens dobbeltrolle som dels det trafik-selskab, der bestiller togtrafikken, og dels sikkerheds- og kontrolmyndighed forjernbanesikkerheden, genetablere et fuldt autonomt jernbanetilsyn, der kanfungere uafhængigt af alle andre instanser og operatører inden for jernbanesek-toren, også når det gælder personrelationer?"

Svar:

Lovgivningen og Trafikstyrelsens organisation er netop indrettet med henblikpå at sikre sikkerhedsmyndighedens uafhængighed.Dette fremgår af § 21 h i lov om jernbane:

§ 21 h.

Transportministeren kan fastsætte regler om sikkerhed og inte-roperabilitet på jernbaneområdet. Med henblik på at sikre gennemsig-tighed og den fornødne uafhængighed i beslutningsprocessen kantransportministeren endvidere fastsætte regler om organiseringen afsikkerhedsopgaverne i Trafikstyrelsen, herunder direktørens og sikker-hedsdirektørens opgaver, og i hvilke forhold sikkerhedsdirektøren skalvære den øverste ansvarlige på sikkerhedsområdet i Trafikstyrelsen.
som er udmøntet i Bekendtgørelse om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser:

§ 4.

Følgende beføjelser, der er tillagt transportministeren eller Trafik-styrelsen efter jernbaneloven, udøves af sikkerhedsdirektøren i Trafik-styrelsen.
1) Afgørelser vedrørende tilladelser og sikkerhedscertifikater til jernba-nevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere, jf. jernbanelovens§ 3 og § 4.
2) Afgørelser vedrørende sikkerhedsgodkendelse af ikke-erhvervsmæssig jernbanedrift, der fortrinsvis gennem en begrænsetpersonbefordring drives for at tilgodese jernbanehistoriske og turist-mæssige formål og ikke tilsigter at dække noget egentligt trafikalt be-hov, jf. jernbanelovens § 5.3) Afgørelser om certificering af personer, der udfører sikkerhedsklassi-ficerede funktioner, jf. jernbanelovens § 6, stk. 3, 1. pkt. og § 22 a, stk. 3og stk. 7.4) Afgørelser om, hvilke opgaver og funktioner der anses for at have etsikkerhedsmæssigt indhold, jf. jernbanelovens § 21 i, stk. 2.5) Afgørelser vedrørende de i jernbanelovens § 21 i, stk. 1, nævnte kravtil sikkerheden og ændringer heri, efter jernbanelovens § 21 j, stk. 1, og§ 21 l, stk. 2-5, samt afgørelser om anvendelse af sagkyndig bistand iforbindelse med godkendelser efter jernbanelovens § 21 j, stk. 1, jf. lo-vens § 21 j, stk. 3.6) Afgørelser vedrørende rullende materiel, herunder typegodkendelserog ibrugtagningstilladelser, og afgørelser vedrørende regler hertil, jf.jernbanelovens § 21 k, stk. 1-3, og stk. 5-6, og § 21 l, stk. 2-5.7) Afgørelser vedrørende delsystemer, herunder typegodkendelser ogibrugtagningstilladelser, og afgørelser vedrørende regler hertil, jf. jern-banelovens § 21 k, stk. 4-6, og § 21 l, stk. 2-5.8) Afgørelser i forbindelse med tilsyn, jf. jernbanelovens § 21 l, i hen-hold til lovens § 21 i, stk. 1 og 2, samt afgørelser om anvendelse af sag-kyndig bistand i forbindelse med tilsyn, jf. lovens § 21 i, stk. 3.9) Afgørelser om påbud og forbud på baggrund af Havarikommissio-nens undersøgelser, jf. jernbanelovens § 21 r, stk. 3, jf. lovens § 21 l.10) Afgørelser i forbindelse med opfølgning på påbud og forbud efternr. 8 og 9.11) Afgørelser i forbindelse med opfølgning på konklusioner og rekom-mandationer i forbindelse med Havarikommissionens underretninger iforbindelse med undersøgelser, og i Havarikommissionens rapporter ogredegørelser efter jernbanelovens § 21 s, stk. 2, jf. lovens § 21 l.12) Bemyndigelse af sagkyndige, private virksomheder eller offentligeinstitutioner til at foretage godkendelse og afprøvning af specifikke sik-kerhedsmæssige tekniske indretninger m.v., jf. lovens § 24 a, stk. 4.
Side 2/2
Stk. 2.Sikkerhedsdirektøren udarbejder Trafikstyrelsens tilsynsplan oghar ansvaret for tilsynenes gennemførelse, jf. jernbanelovens § 21 i, stk.1.Stk. 3.Sikkerhedsdirektøren holder løbende Trafikstyrelsens direktørorienteret om sikkerhedsdirektørens opgaver efter stk. 1 og stk. 2.

§ 5.

For at sikre gennemsigtighed og den fornødne uafhængighed i be-slutningsprocessen må der ikke være personsammenfald mellem Tra-fikstyrelsens direktør og sikkerhedsdirektøren.Stk. 2.For at sikre gennemsigtighed og den fornødne uafhængighed ibeslutningsprocessen må der ikke være personsammenfald mellemstedfortrædere for henholdsvis Trafikstyrelsens direktør og sikkerheds-direktøren, ligesom stedfortræderne ikke må være stedfortrædere forhinanden.

§ 6.

Trafikstyrelsens direktør har ansvaret for, at der med henblik på atsikre gennemsigtighed og den fornødne uafhængighed i beslutnings-processen, jf. jernbanelovens § 21 h, udarbejdes procedurer og arbejds-gange for sagsbehandlingen i Trafikstyrelsen i overensstemmelse medstk. 3-4 og § 7.Stk. 2.Trafikstyrelsens direktør har ansvaret for, at fordelingen af(konkrete) arbejdsopgaver(ne) i Trafikstyrelsen følger de procedurer,der fastlægges i medfør af stk. 1. Direktøren har endvidere ansvaret foransvarsplaceringen for (konkrete) sager(ne) og tilstedeværelsen af en tilenhver tid opdateret fortegnelse på varige medier over de enkelte sags-behandleres tidligere og aktuelle sager.Stk. 3.Trafikstyrelsens direktør har ansvaret for under iagttagelse afkravene om gennemsigtighed og uafhængighed at træffe afgørelse om,hvorvidt en given sagsbehandler, der har medvirket ved de faser afsagsbehandlingen i forbindelse med udbud af offentlig servicetrafik påjernbaneområdet, der vedrører vurdering af tilbud, valg af byder, drifts-forberedelsen eller kontraktopfølgningen, kan medvirke ved sagsbe-handlingen under udbudsprocessen i forhold til de prækvalificeredevirksomheder, eller i kontraktperioden i forbindelse med afgørelseromfattet af § 4, stk. 1, i forhold til den konkrete virksomhed, der harvundet udbuddet.Stk. 4.Trafikstyrelsens direktør har ansvaret for under iagttagelse afkravene om gennemsigtighed og uafhængighed at træffe afgørelse om,hvorvidt sagsbehandlere i Trafikstyrelsen, der medvirker ved sagsbe-handlingen på et konkret projekt som led i infrastrukturplanlægningen,samtidig og efterfølgende må medvirke ved sagsbehandlingen i forbin-
Side 3/3
delse med en konkret afgørelse omfattet af § 4, stk. 1, når afgørelsen,der skal træffes, har betydning for det konkrete infrastrukturprojekt.Stk. 5.Trafikstyrelsens direktør og sikkerhedsdirektøren er, hvis der eren begrundet formodning herom, forpligtet til umiddelbart at gribe indover for forhold, der forhindrer gennemsigtighed eller uafhængighed iTrafikstyrelsens sagsbehandling.

§ 7.

Sagsbehandlere i Trafikstyrelsen, der medvirker ved de faser afsagsbehandlingen i forbindelse med udbud af offentlig servicetrafik påjernbaneområdet, der vedrører vurdering af tilbud eller valg af byder,må ikke samtidig medvirke ved afgørelser i sager vedrørende forholdomfattet af § 4, stk. 1, i det omfang afgørelserne vedrører de konkrete iudbuddet prækvalificerede jernbanevirksomheder.Stk. 2.Sagsbehandlere i Trafikstyrelsen, der medvirker ved de faser afsagsbehandlingen i forbindelse med udbud af offentlig servicetrafik påjernbaneområdet, der vedrører vurdering af tilbud, valg af byder, drifts-forberedelsen eller kontraktopfølgningen, må ikke i kontraktperiodenmedvirke ved afgørelser i sager vedrørende forhold omfattet af § 4, stk.1, i det omfang afgørelserne vedrører den vindende jernbanevirksom-hed.Stk. 3.Sagsbehandlere i Trafikstyrelsen, der medvirker ved sagsbe-handlingen ved et konkret projekt som led i infrastrukturplanlægnin-gen, må ikke samtidig og efterfølgende medvirke ved sagsbehandlingeni forbindelse med en konkret afgørelse omfattet af § 4, stk. 1, når afgø-relsen, der skal træffes, har betydning for det konkrete infrastruktur-projekt.
Side 4/4
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt