Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
921624_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. november 20102010-4227
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 142(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 142:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvor meget det vil belaste tilbagebetalingen afde lån, der optages i forbindelse med anlæg af en evt. Femern Bælt forbindelsemed en realrente på 3 pct."

Svar:

Transportministeriet offentliggjorde den 2. november 2010 de af Femern A/Sudarbejdede konsoliderede anlægsoverslag for en fast forbindelse over FemernBælt udformet som en skråstagsbro henholdsvis en sænketunnel.Anlægsoverslagene indeholdt rentabilitetsberegninger, der var baseret på enforudsætning om en realrente på 3,5 pct. p.a.Rentabilitetsberegningerne viser, at den forventede samlede tilbagebetalingstidfor både kyst til kyst-forbindelsen og de danske landsanlæg vil være 34 år for enskråstagsbro og 36 år for en sænketunnel.Femern A/S oplyser, at hvis rentabilitetsberegningerne baseres på en forud-sætning om en realrente på 3 pct. p.a., reduceres den forventede samlede tilba-gebetalingstid for både kyst til kyst-forbindelse og de danske landanlæg til 30år for en skråstagsbro henholdsvis 31 år for en sænketunnel.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt