Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. juli 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-151-0533MDT41012+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1413 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 24. maj 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1413 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor markant flere men-nesker årligt omkommer i trafikken i Danmark end i vore na-bolande, jf. artiklen ”Danmark har en langt farligere trafikend vore nabolande” fra Transportnyhederne.dk den 19. maj2011.”Svar:
I den omtalte artikel fra Transportnyhederne.dk refereres der til en opgø-relse over årligt antal trafikdræbte pr. mio. indbyggere i de enkelte EU-medlemslande i perioden 2007-2009. Opgørelsen indgår i en undersøgel-se af danskernes holdning til trafiksikkerhed fra maj 2011, der er lavet afTrygfonden og Mandag Morgen.Opgørelsen viser, at Danmark i perioden 2007-2009 i gennemsnit havde68 trafikdræbte pr. mio. indbyggere pr. år, hvilket placerer Danmark påen syvendeplads blandt de øvrige EU-lande i forhold til at have færrestdræbte. Det tilsvarende tal for Sverige og Tyskland er ifølge opgørelsenhenholdsvis 48 og 55 trafikdræbte pr. mio. indbyggere. I artiklen pegesder på, at højere hastighed på de danske veje er hovedforklaringen påforskellen i tallene, og artiklen nævner i den forbindelse, at Sverige ogTyskland – i modsætning til Danmark – allerede anvender ubemandetATK, også kaldet stærekasser, til at nedbringe hastighederne.Jeg er helt enig i som anført i artiklen, at en nedbringelse af hastigheds-overtrædelserne på de danske veje må forventes at ville have en positiveffekt på antallet af personskadeuheld i trafikken, herunder antallet aftrafikdræbte, og at indførelse af en landsdækkende ordning med ubeman-det ATK vil kunne bidrage til dette. Det svarer også til konklusionen iDTU-Transports rapport om automatisk hastighedskontrol fra september2010 og er baggrunden for, at jeg har anmodet Rigspolitiet og Vejdirek-toratet om et oplæg til, hvordan en landsdækkende ordning med ubeman-det ATK kan indføres. Vedrørende dette oplæg og den videre proces om-kring indførelsen af en sådan ordning kan jeg henvise til min samtidigebesvarelse af spørgsmål nr. 891 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.Kopi af besvarelsen vedlægges.Jeg vil herudover gerne understrege, at hver eneste person, der bliverdræbt eller alvorligt kvæstet på de danske veje, er én person for meget.Derfor har regeringen også arbejdet hårdt for at nedbringe antallet af tra-2
fikofre mest muligt. Set i det lys er det derfor også meget positivt at kun-ne konstatere, at der siden 2008 har været et fald i det årlige antal af tra-fikdræbte i Danmark, og at antallet af dræbte for 2010 var helt nede påomkring 265 (foreløbigt tal fra Vejdirektoratets hjemmesidewww.vejsektoren.dk), hvilket er det laveste tal siden 1930’erne. Tilsammenligning med de tal, der er omtalt i artiklen fra Transportnyheder-ne.dk, jf. ovenfor, svarer det til, at der i Danmark i 2010 var ca. 48 tra-fikdræbte pr. 1 mio. indbyggere.Denne positive udvikling ser indtil videre ud til at fortsætte i 2011, hvorder i årets første fem måneder er dræbt 84 i trafikken mod 94 i de førstefem måneder af 2010 (begge tal er ligeledes foreløbige og kommer frawww.vejsektoren.dk).
3