Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
921607_0001.png
921607_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. november 20102010-4227
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 140(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 140:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt EU-Kommissionens nedsættelse afdet beløb, Kommissionen yder i støtte til en evt. Femern Bælt forbindelse, såvelsom Kommissionens afvisning af at yde støtte til forudbetaling til entreprenø-rerne samt de forventede fordyrelser af de tyske landanlæg, er af en sådan ka-rakter, at der er basis for fra tyske side at kræve aftalen genforhandlet."

Svar:

Jeg mener ikke, at Kommissionens forslag om at ændre støtten til kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt eller eventuelle udfordringer forbundet med enudbygning af de tyske landanlæg giver anledning til at genforhandle den dansk-tyske traktat.Femern Bælt-projektet er et økonomisk sundt projekt. Det viste de af FemernA/S udarbejdede konsoliderede anlægsoverslag for en skråstagsbro henholdsvisen sænketunnel, som Transportministeriet offentliggjorde den 2. november2010.Det tyske Forbundstransportministerium offentliggjorde den 11. november2010 resultaterne af en gennemgang af mulige infrastrukturprojekter på vej- ogbaneområdet, jf. rapporten ’Ergebnisse der Überprüfung der Bedarfspläne fürdie Bundesschienenwege und die Bundesfernstrassen, 11. November 2010’.Det fremgår af rapporten, at de samfundsøkonomiske gevinster ved at udbyggede tyske jernbanelandanlæg er næsten 7 gange højere end de samfundsøkono-miske udgifter ved projektet (jf. beskrivelse af PF 43 på side 4 i bilag 3). Der erdermed tale om det projekt i Tyskland, der har den forholdsmæssigt største ge-vinst blandt samtlige 38 jernbaneprojekter, der er blevet vurderet i rapporten../.
Jeg vedlægger en kopi af den tyske rapport, som desværre ikke foreligger i endansk oversættelse.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål nr. 136 fra FolketingetsTrafikudvalg.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt