Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. juli 20112011 - 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1381(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefraPer Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1381:
"Ministeren bedes redegøre for, hvilke tidsgevinster en ændring afØresundstogenes langsommelige døråbningsproces, så den kommer på niveaumed dørenes åbningstider i IC3- og IR4-togene, vil kunne give."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSBFirst, som oplyser at:”IC3 og IR4-togene’s dørstyring er pneumatisk og Øresundstogenes dørstyringer elektrisk. Tidsmæssigt giver dette den forskel, at den pneumatiske styringreagerer med et lufttryk, hvorved dørene ”trykkes” til åbning/lukning.Øresundstogets elektriske styring fungerer ved elektrisk styring af en spindelder ”trækker” dørene til hhv. åbning/lukning. Det er således ikke muligt atændre i den eksisterende styring i Øresundstogene og dermed opnå en dørsty-ring som på IC3/IR4-togene, da styresystemet er grundlæggende forskelligt vedhhv. elektrisk styring på Øresundstogene og pneumatisk styring på IC3/IR4.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt