Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1006650_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. juni 20112011-1961
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1355(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. :

"Ministeren bedes redegøre for, hvor meget det vil koste, at renovere Gedser-banen til en strækningshastighed på 60 km/t, og et akseltryk på 25 t, samt atfærgerangering skal kunne udføres af en rangerleder med stedbetjening afsporskifter."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Banedanmark har ikke beregnet, hvad det vil koste at renovere Gedser-banentil en hastighed på 60 km/t, men det vurderes ikke at afvige væsentligt fra pri-sen for at renovere til den hidtidige hastighed på 75 km/t, da en stor del af om-kostningerne vil være de samme.Omkostningen til stedbetjening af sporskifter er ikke opgjort, da sporene er vedat blive fjernet, og prisen afhænger af, hvor mange sporskifter, der skal betje-nes. Scandlines har fået tilladelse til at fjerne sporforbindelsen fra stationen tilfærgelejet i Gedser i forbindelse med etablering af nyt færgeleje. De nye færger,som forventes indsat på ruten Gedser-Rostock i 2012, kan ikke medtage tog.Det er dog en betingelse for ombygningen, at Scandlines betaler for anlæggel-sen af en ny sporforbindelse til færgelejet, såfremt der igen skulle blive brug fordet.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt