Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1004733_0001.png
1004733_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. maj 20112011-1937
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1352(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 1352:

"Med henblik på drøftelse ved et kommende samråd bedes ministeren på bag-grund af artiklerne i Politiken den 15. maj 2011 ”Transportministerens omgangmed armslængdeprincippet” og ”Jeg blander mig ikke i, hvad der sker i kio-skerne nede i det sønderjyske. Jeg bringer det bare op for DSB” tilsende udval-get en redegørelse for, hvordan ministeren fortolker det armslængdeprincip,der gælder for forholdet mellem ministeren og DSB."

Svar:

Ministerens relationer til DSB i sin egenskab af repræsentant for det statsligeejerskab er fastlagt i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB ogDSB S-tog A/S.I henhold til lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-togA/S, er DSB underlagt selskabslovgivningens regler om aktieselskabers ledelse.Det betyder, at den daglige ledelse af DSB varetages af en direktion, mens be-styrelsen varetager den overordnede ledelse af virksomheden.Det følger endvidere af loven, at ministeren i forhold til DSB sidestilles med eneneaktionær, og udøver de beføjelser, der tilkommer en eneaktionær på virk-somhedsmødet (generalforsamlingen). Ministerens ret til som ejer at træffe be-slutning i forhold til DSB kan således kun udøves på virksomhedsmødet.For at sikre en løbende dialog mellem bestyrelse og ejer afholdes der kvartals-møder, hvor udviklingen i selskabet drøftes. Herved er der tillige et grundlagfor, at jeg, som repræsentant for ejeren af virksomheden, staten, kan løfte minpligt til at føre et overordnet tilsyn med virksomheden. Der er dog ikke tale omet beslutningsforum, idet min adgang til i givet fald at træffe beslutninger ud-øves på virksomhedsmødet.Som transportminister varetager jeg imidlertid ikke bare ejerskabet til DSB,men også den kontrakt, som staten har med DSB om offentlig service trafik.Denne relation indebærer ofte en ret konkret og detaljeret opfølgning på DSB’sleverancer. I de fleste tilfælde sker dette med henblik på at kunne besvare de
mange spørgsmål fra Trafikudvalget, og hvoraf mange vedrører egentligedriftsmæssige anliggender. I andre tilfælde er der tale om opfølgning på pro-blemstillinger, som er rejst af passagerne i breve eller andre henvendelser tilmig, og som man forventer, at jeg som ”minister for DSB” kan og vil besvare. Ibegge tilfælde søger jeg typisk sagen oplyst gennem spørgsmål til DSB, herun-der om hvad DSB eventuelt har tænkt sig at gøre.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt