Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. juni 20112011-1549
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1348(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 1348:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. maj 2011 fra SAS vedr.sikkerheden i forbindelse med piloters træthed, jf. TRU alm. del – bilag 326."Svar:
SAS har i lyset af den offentlige debat og forud for samrådet i Trafikudvalget 19.maj 2011 om flyve- og hviletid udarbejdet et notat, hvor SAS beskriver, hvordanselskabet håndterer flyve- og hviletidsbestemmelserne, arbejdetstilrettelæggelse og fatigueproblemstillingen.SAS har indført et Fatigue Risk Management system, som bl.a. rummer etinternt indberetningssystem for piloter, som er baseret på ICAO's anbefalinger.Formålet med systemet er at reducere fatigue gennem et åbent og systematiskrapporteringssystem, der kan klarlægge eventuelle problemer med og årsagertil fatigue.SAS beskriver endvidere, hvorledes de fælleseuropæiske flyve- oghviletidsregler suppleres af SAS' interne regelsæt, hvorefter der bl.a. maksimaltkan arbejdes 47,5 timer på ugebasis. Herudover har SAS indført enbegrænsning i antallet af forlængelser af den daglige flyvetjenesteperiode tilhøjst 2 om måneden pr. pilot og kun ved maksimalt 3 flyvninger om dagen.SAS refererer endvidere til den arbejdsgruppe, som min forgænger nedsatte iefteråret 2009 med deltagelse af repræsentanter fra arbejdstagere ogarbejdsgivere inden for luftfartsbranchen, og som i februar 2010 anbefalede, atder bør indføres krav i EU om udvikling og implementering af et lovpligtigtSafety Management System indeholdende et Fatigue Risk Management System.Konkret foreslog arbejdsgruppen, at der bør ses nærmere på reglerne forforlængelse af den daglige flyvetjenesteperiode, for fordelingen af de ugentligetjenesteperioder samt for reglerne om natarbejde. Arbejdsgruppen varendvidere enige om, at flyve- og hviletidsreglerne skal være fælleseuropæiske,fuldt dækkende og baseret på videnskabeligt grundlag.
Anbefalingerne blev gentaget i det høringssvar, som Trafikstyrelsen harudarbejdet til EASA i forbindelse med det foreliggende udkast til ændrederegler.Som jeg oplyste på samrådet 19. maj 2011 iværksætter Trafikstyrelsen en 5-punktsplan, hvori bl.a. indgår, at der skal udarbejdes en handlingsplan for,hvordan man bedst håndterer piloters og kabinebesætningsmedlemmersfatigue. Det vil ske med inddragelse af selskaberne og arbejdstager-organisationer. SAS vil indgå i dette arbejde og vil i den forbindelse ogsåbidrage med deres erfaringer og synspunkter.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt