Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1004526_0001.png
1004526_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. maj 20112011-1824
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1336(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1336:

"Ministeren bedes kommentere den amerikanske psykolog, John Caldwellsforslag i Politiken den 11. maj 2011 om at sikre, at piloter arbejder efter detsamme skema dag efter dag, uge efter uge, så kroppen kan vende sig til dennearbejdsrytme, og at piloter højest må arbejde 10 timer om dagen samt oplyse,om han vil arbejde for, at disse regler bliver indført i EU´s arbejdstidsregler forpiloter."

Svar:

Spørgsmålet om fatigue er en central problemstilling inden for luftfart.Årsagen til træthed eller fatigue kan findes i en lang vifte af forskellige forhold.Fatigue kan opstå af arbejdstidens længde, på hvad tid af døgnet, man arbejder,og af arbejdets monotoni, stress, alkohol, rygning og alt muligt andet, og altsåogså påvirkninger af personen, som foregår helt uden for arbejdet, men ihjemmet, i sociale sammenhæng osv.Hertil kommer, at omfanget af fatigue, og hvilke faktorer, der udløser fatigue,er forskellige fra person til person. Et fast skema uge efter uge og dag efter dag,vil muligvis kunne have en fatigue forebyggende effekt.Som bekendt iværksætter Trafikstyrelsen en 5-punktsplan, hvori bl.a. indgår, atder skal udarbejdes en handlingsplan for, hvordan man bedst håndtererpiloters og kabinebesætningsmedlemmers fatigue. Det vil ske med inddragelseaf selskaberne og arbejdstagerorganisationer. Jeg går ud fra, at dette forslag vilindgå i drøftelserne.Flyve- og hviletidsreglerne skal være fælleseuropæiske, fuldt dækkende ogbaseret på videnskabelig forskning og resultater. Det er helt centralt, at der ikkeændres ved reglerne, før der er gennemført videnskabelige undersøgelser, derdokumenterer, at ændringerne ikke medfører en forringelse afflyvesikkerhedsniveauet.
Side 2/2
Jeg har derfor netop igen rettet henvendelse til transportkommissæren for atsikre, at der gennemføres sådanne videnskabelige undersøgelser og agter omnødvendigt at rejse sagen igen i forbindelse med Danmarks EU-formandskab i2012.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt