Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
919859_0001.png
919859_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ nr.
23. november 20102010-4221
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. oktober 2010, efter ønske fra Jens ChristianLund (S), stillet mig følgende spørgsmål 133 (TRU alm. del), som jeg hermedskal besvare.

Spørgsmål nr. 133:

"Er ministeren enig med spørgeren i, at på de strækninger, der er godkendte tilforsøg med modulvogntog, må udtrækssættevogne køre udtrukket med flerecollies, altså med en længde på 22 m? Efter spørgerens opfattelse er reglerne idag således:- Udtrækssættevogne må på alle veje køre udtrukket, hvis lasten er en’’collie’’- altså udtrukket 22 m.- Hvis der er flere ’’collies’’, eksempelvis traktorer, må sættevognen ikke køreudtrukket, hvilket betyder, at den kun må være 16,5 m.- Det vil naturligvis være drivmiddelbesparende og dermed miljøbesparende,hvis sættevognen må køre udtrukket til 22 m, på alle de strækninger, der afVejdirektoratet er forberedt til de endnu længere modulvogntog.- Spørgeren kan godt forstå, at vognmændene har svært ved at forstå, at derer forskellige krav til længde, når der er en eller flere collies påsættevognen.

Svar:

Jeg har spurgt Trafikstyrelsen, der har oplyst følgende:”Et sættevogntog, hvor sættevognen er udtrukket, så vogntogslængden bliver22 m, er ikke et af de typer vogntog, der efter aftalen om modulvogntog erblevet inddraget som en mulig modulvogntogstype. Derfor er det korrekt, at enudtrukket sættevogn ikke må benyttes til transport af ”løst gods” (flere ”colli”,deleligt gods). Udtrukkede sættevogne må kun benyttes til særlig langt,udeleligt gods efter reglerne i særtransportbekendtgørelsen.Et sættevogntog, der er udtrukket til 22 m, og som ikke har tvangsstyredeaksler på sættevognen, vil kræve betydeligt mere plads i rundkørsler og krydsend den mest pladskrævende modulvognstype (linktrailervogntog), som vejeneer blevet indrettet efter. Ved kørsel i en cirkel med 40 m ydre diameter vil deinderste hjul på vogntoget således skære cirka 1,5 m længere ind i svinget endpå et linktrailervogntog. Dette problem kan løses ved krav om tvangsstyring afsættevognens aksler, hvilket dog vil fordyre sættevognen.
Et andet problem vil være, at udtrækkelige sættevogne, som nævnt ovenfor,normalt kun må transportere langt, udeleligt gods. Sådan er reglerne også iandre lande. Derfor er udtrækkelige sættevogne generelt slet ikke konstruerettil at tåle at blive læsset med andet end ét stykke gods, altså ikke med mangesmå stykker gods. Der vil derfor skulle indkøbes nye, specialudvikledesættevogne til opgaven.Trafikstyrelsen forslår, at styrelsen tager kontakt til branchen for at høre, omder er interesse for at foretage investeringer i en sådan speciel type sættevogne,så disse sættevogntog kan blive introduceret som en slags modulvogntog imodulvogntogsforsøget.”Jeg er enig i Trafikstyrelsens forslag.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt