Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1005731_0001.png
1005731_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
31. maj 20112011-1778
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 6. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål nr. 1322(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Klaus Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 1322:

"Det ønskes oplyst, hvorledes tilskuddet til opretholdelse af forbindelsenSpodsbjerg-Tårs er fastsat i dag, hvor stort det er, og hvem der betaler det."

Svar:

Sund og Bælt Holding A/S oplyser, at A/S Storebælt i henhold til lov om færge-fart i 2005 blev pålagt at opretholde besejlingen på Spodsbjerg-Tårs overfarten,idet det daværende rederi Scandlines Sydfynske A/S standsede den kommerci-elle sejlads på overfarten.A/S Storebælt bragte herefter overfarten i EU-udbud for perioden den 1. maj2006 til den 30. april 2011 med mulighed for at forlænge aftalen frem til den30. april 2012.Den nuværende kontrakt medfører et grundbeløb i driftsstøtte på 747.500 kr.om måneden svarende til 9 mio. kr. om året. Der er desuden aftalt en deling aftrafikrisikoen i forhold til en aftalt trafikprognose. Hvis trafikken bliver størreend forventet i prognosen, får A/S Storebælt 50 pct. af merindtjeningen, hvor-imod A/S Storebælt skal betale 50 pct., hvis trafikken bliver mindre end prog-nosen. I årene fra 2007-2009 har A/S Storebælt fået penge tilbage, mens sel-skabet i 2010 har måttet foretage en ekstrabetaling. Den gennemsnitlige beta-ling til rederiet har i perioden udgjort 9,2 mio. kr.A/S Storebælt udbød i 2009 besejlingen af overfarten i perioden den 1. maj2012 til den 30. april 2018. Der var ét bud på opgaven fra Danske Færger A/S,som herefter indgik en aftale med A/S Storebælt for den nævnte periode. Afta-len indebærer, at der indsættes to nye dobbeltenderfærger på ruten med en ka-pacitet på 100 biler. pr. færge, hvilket er en fordobling af kapaciteten i forholdtil i dag.Driftsstøtten vil fra den 1. maj 2012 blive opdelt i to: En fast driftsstøtte til re-deriet på 6,5 mio. kr. om året samt refusion af selskabets omkostning til bun-kerolie.
Baseret på 2010-oliepriser og -dollarkurs forventes denne del at udgøre ca. 10,5mio. kr. om året. Den forventede driftsstøtte vil dermed samlet udgøre 17 mio.kr. om året.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt