Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Taleseddel til forelæggelse i FolketingetsTrafikudvalg den 7. oktober 2010Jeg skal hermed fremlæggetransportsagerne på dagsordenen vedrådsmødet for transportministrene den15. oktober 2010.Der er fire sager på dagsordenen og devil alle blive forelagt Europaudvalget tilorientering.Eurovignet-direktivet
Den første sag jeg vil fremlægge erforslaget om ændring af Eurovignet-direktivet. Forslaget vedrørermuligheden for vejafgifter på tungegodskøretøjer i forhold til deres eksterneomkostninger. Det vil sige afgifterbaseret på køretøjernes miljø- ogstøjforurening samt trængselsspørgsmål.
Side 2/2
Det oprindelige Eurovignet-direktiv blevvedtaget i 1999 og senere ændret i 2006.I 2008 fremsatte Kommissionen detnuværende forslag til ændring afEurovignet-direktivet og Regeringen fik idecember 2008 forhandlingsmandat iFolketingets Europaudvalg.Hidtil har det alene været muligt at ladevejafgiften afspejle omkostningerne forinfrastrukturen. Det vil sigeomkostningerne forbundet medgodstransporten til anlæggelse,vedligeholdelse og drift af infrastruktur.Kommissionen ønsker med sit forslag atgive mulighed for, at vejafgiften også kanafspejle tunge godskøretøjers eksterne
Side 3/3
omkostninger hvad angår støj,luftforurening og trængsel.For at sikre en ensartet anvendelse af ensådan afgift, indeholder det nuværendeforslag en række regler der fastsætterfælles principper og mekanismer forafgiften.Forhandlinger om Kommissionensforslag har imidlertid ligget stille sidendet tjekkiske EU-formandskab i 2009.Belgien forsøger nu at genåbneforhandlingerne med etkompromisforslag, som vil danneudgangspunkt for forhandlingerne pårådsmødet.Hovedpunkterne i det belgiskekompromisforslag er, at
Side 4/4
trængselsafgiften udgår som enselvstændig ekstern afgift. I stedetforeslår man at tage højde fortrængselsspørgsmålet ved give mulighedfor, at vejafgiften kan variere mellemmyldretid og mindre travle perioder.Derudover lægger Formandskabet op til,at man fjerner obligatorisk øremærkningaf afgiftsprovenuet til transportformålfra forslaget. Et flertal af landene harværet imod en sådan øremærkning,hvilket hidtil har blokeret for vedtagelse.Det foreslås også i kompromisforslaget,at køretøjer der opfylder fremtidigeEURO-normer for luftforurening, før debliver obligatoriske, fritages for deneksterne afgift på luftforurening.
Side 5/5
Endeligt indgår det i Formandskabetskompromisforslag, at visse bilag tilforslaget skal kunne reguleres ikomitologiprocedure. Der er dog bredenighed blandt landene om, at dette ikkebør gælde fastsættelsen afafgiftsniveauer.Det er Regeringens generelle holdning,at der skal være en passende balancemellem person- og godstransport på denene side og hensynet tiltransportsektorens påvirkning af miljøetpå den anden side.I forhold til Formandskabetskompromisforslag er Regeringenindstillet på at lade trængselsafgiftenerstatte med en tilladelse til at øge
Side 6/6
variation af vejafgiften i forhold tilmyldretiden. Dermed kantrængselshensynet varetages samtidigmed at det samlede afgiftsniveau ikkeøges.Regeringen er desuden enig iFormandskabets tilgang med hensyn tilat fjerne den obligatoriske øremærkningaf afgiftsprovenu til transportformål fraforslaget.Fra Regeringens side lægges der vægt påde miljømæssige forbedringer der følgeraf direktivet. Man vil derfor arbejde for,at køretøjer der mindst opfylder EURO5-normen fritages forluftforureningsafgifter.
Side 7/7
Det belgiske formandskab forventes atbehandle sagen på Rådsmødet den 15.oktober med henblik på politisk enighed.Der forestår dog en del arbejde for at nådertil.Luftfartsaftalemed Brasilien oggenerelt luftfarts-mandat
Den næste sag jeg vil fremlægge erLuftfartsaftalen med Brasilien.EU og Brasilien er tidligere blevet enigeom en såkaldt horisontal luftfartsaftalehvor alle medlemslandenes bilateraleluftfartsaftaler under et blev ført ioverensstemmelse med Traktaten.Den horisontale luftfartsaftale mellemEU og Brasilien indebar blandt andet, atEuropæiske luftfartsselskaber kanoprette ruter til Brasilien fra alle EU-lande og ikke kun fra deres hjemland.
Side 8/8
Med Kommissionens forslag ønsker manat gå et skridt videre. Formålet er atudvide markedsadgangen oginvesteringsmulighederne yderligeresamt at etablere et samarbejde omluftfartssikkerhed, miljø ogkonkurrenceregler.Regeringen arbejder for, atKommissionen gives mandat tilforhandlinger med 3. lande omluftfartsaftaler, der er så liberale sommuligt, og at aftalerne kommer til atindeholde bestemmelser om at fly fratredjelande skal overholde EU’smiljølovgivning, og at fly fra tredjelandeskal overholde de gældende europæiskebestemmelser for passagerrettigheder.
Side 9/9
Regeringen er positiv overfor atbemyndige Kommissionen til at indledeforhandlinger med Brasilien.Formandskabet forventes at sætteKommissionens mandat vedrørendeluftfartsaftalen med Brasilien pådagsordenen til vedtagelse.Handlingsplanom applikationertil GALILEO
Den næste sag som jeg vil omtale erKommissionens forslag til handlingsplanvedrørende applikationer for det globalesatellitnavigationssystem.Handlingsplanen blev fremsat i juni2010.Hensigten med handlingsplanen er atsikre, at den infrastruktur der etableresmed de satellitbaseredenavigationssystemer, GALILEO og
Side 10/10
EGNOS, udnyttes bedst og hurtigstmuligt af de relevante sektorer.Der tegner sig et billede af, atmedlemslandene kan støtte et sætrådskonklusioner, der blandt andetbetoner nødvendigheden af at fokuserepå, at der skabes tillid til anvendelse afEGNOS og GALILEO hos brugere og iindustrien, og at europæisk industriinvesterer i udvikling af relevante ogefterspurgte tjenester.Regeringens overordnede holdning tilhandlingsplanen er, at de megetbetydelige investeringer, der erforbundet med udviklingen af EGNOS ogGALILEO, skal udnyttes bedst oghurtigst muligt.
Side 11/11
Regeringen støtter således en målrettethandlingsplan for udviklingen afsatellitbaserede tjenester.Det er vigtigt for regeringen, at manfokuserer på at udvikle tjenester derreelt kan begå sig i forhold tilkonkurrerende tjenester. Dette betyder,at man fokuserer udviklingen indenforde sektorer, hvor der kan identificeresklare økonomiske, sociale ogsamfundsmæssige fordele.Strategi forfremtidenstransport 2010-2020
Den sidste sag jeg vil fremlægge forTrafikudvalget omhandler drøftelsen afstrategien om fremtidens transport.Det belgiske formandskab har sat sagenpå dagsordenen til rådsmødet medhenblik på en politisk drøftelse.
Side 12/12
Kommissionen forventes at fremsættehvidbogen for fremtidens transport idecember 2010, og formandskabetønsker på rådsmødet en indledendedrøftelse af temaet.Formandskabet har udsendt et kortdebatoplæg som baggrund fordrøftelsen. Her anmodesmedlemslandene om at tage stilling til:1) De overordnede prioriteterne for atsikre en bæredygtig fremtid for deteuropæiske transportsystem samt; 2)Hvilke skridt der kan tages for at sikreanvendelsen af ny teknologi til detteformål.Regeringen ser frem til KommissionensHvidbog om fremtidens transport.
Side 13/13
Regeringen finder det afgørende, at EU’sfremtidige transportpolitik bidrager til atskabe et grønt transportsystem som påsamme tid sikrer mobiliteten. Dette børblandt andet ske ved at arbejde for enmere effektiv udnyttelse af kapacitetenpå tværs af alle transportformer.I forlængelse af vores nationalemålsætninger om at den kollektive trafikskal løfte det meste af fremtidens vækst itrafikken, anbefales det fra dansk side, atkollektiv trafik får høj prioritet ifremtidens europæisketransportnetværk.I lyset af, at den samlede godsmængdevurderes at stige, er det desuden vigtigt,at omfanget af godstransport med
Side 14/14
jernbane og nærskibsfart øges betydeligti forhold til det nuværende niveau.På samme tid skal vi dog erkende, atlandtransport også fremover vil væredominerende over korte afstande. Det erderfor vigtigt, at lastbiler er så effektive,sikre og miljøvenlige som muligt. I lysetaf dette er det Regeringens holdning, atforsøgene med modulvogntog, der harvist sig både miljøvenlige og sikre, børudvides.Endeligt er der Regeringens holdning, atudvikling og anvendelse af intelligentetransportsystemer bør spille envæsentlig rolle inden for alletransportformer i den fremtidigetransportpolitik.
Side 15/15
Tak for opmærksomheden