Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato22. november 2010J. nr. 2010-4208Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 129(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 129:
"Mener ministeren, at det er rimeligt, at DSB kan nægte passagerer medpendlerkort adgang til et tog på Københavns Hovedbanegård, f.eks. toget fraKøbenhavn til Hamborg kl.15.45 med stop i bl.a. Næstved, Vordingborg ogNykøbing Falster, fordi DSB vurderer, at der ikke er plads til flere passagerer itoget?"Svar:
DSB er forpligtet til at overholde et fastsat krav til antallet af siddepladser ogstående passagerer i togene. Det gælder krav om, at alle passagerer kan få sid-deplads ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og 95 pct. af de øvrige togaf-gange. I tog, hvor der forekommer stående passagerer, må DSB maksimalt til-lade 20 pct. stående passagerer i maksimalt en halv time. Særligt for landsdels-trafikken over Storebælt gælder det, at DSB skal indsætte aflastningstog i etomfang, der passer med kapacitetsproblemets omfang. DSB har oplyst til mig,at de hidtil har overholdt disse krav.Jeg har rettet henvendelse til DSB vedrørende den konkrete episode, der henvi-ses til i spørgsmål, og har fået følgende bemærkninger fra DSB:”Helt grundlæggende afviser DSB ikke at medtage kunder på afgange. Der kandog undtagelsesvis være tale om situationer, hvor helt særlige forhold gør siggældende. Ved helt særlige forhold kan der være tale om situationer med uven-tet og ekstra stor passagertilstrømning, med tidsmæssig forskydning af afslut-ning af store arrangementer, omfattende driftsforstyrrelser ved eksempelvispersonpåkørsel og lignende situationer, hvor DSB ikke kan medtage alle depassagerer, der ønsker at komme med toget.Ved den konkrete afgang er der tale om et tog i international trafik til Ham-borg, der køres med de tyske ICE-tog. Toget kører normalt med to togsæt, oghar plads til ca. 400 passagerer, hvoraf de internationale passagerer vil havepladsbillet. Der kan opstå driftsmæssige situationer, hvor der ikke har været totogsæt til rådighed for den pågældende afgang. DSB vælger af hensyn til kun-
derne i den konkrete situation alligevel at fastholde kørslen af den internatio-nale forbindelse, der foruden forbindelser i Danmark også giver forbindelser iTyskland og til nattog mod eksempelvis Paris og Wien.Alternativerne for afgangen kl. 15.45 fra København er afgange fra KøbenhavnH klokken 15,41, som ganske vist ankommer senere til Næstved og de efterføl-gende stationer end toget med afgang 15.45, og et tog 16.11. DSB kan såledeshenstille til sine kunder at benytte disse afgange, der kunne være at foretrækkefor et ICE-tog med begrænset plads og dermed begrænset komfort. Det erDSB’s erfaring, at mange passagerer i så fald benytter de alternative afgange.”Jeg henholder mig til DSB’s oplysninger.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt