Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1003785_0001.png
1003785_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. maj 20112011-1740
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1281(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Poul Andersen (S).

Spørgsmål nr. 1281:

”Med henvisning til den nyligt udgivne COWI rapport om vejkapaciteten overLillebælt bedes ministeren tilsende udvalget et kort, der mere detaljeret linjefø-ringen for det korte, nordlige alternativ – så det tydeligere fremgår, hvilke om-råder der berøres på hver side af Lillebælt. "

Svar:

Jeg kan oplyse, at spørgsmålet om kapaciteten ved Lillebælt indgår i de strate-giske analyser, som skal belyse de langsigtede trafikale udfordringer og udbyg-ningsmuligheder for infrastrukturen efter 2020. Et af de centrale temaer i destrategiske analyser vedrører netop landsdelsforbindelserne.Som det også blev beskrevet i forbindelse med statuskonferencen for de strate-giske analyser i Odense den 2. maj 2011, arbejdes som led i de strategiske ana-lyser med tre overordnede strategier for landsdelsforbindelserne: En Kattegat-forbindelse, en forbindelse mellem Bogense og Juelsminde og en ny tredje Lil-lebæltsforbindelse.COWI har som led i analyserne foretaget en screening af vejkapaciteten ved Lil-lebælt. I rapporten peges på 4 principielle muligheder for en ny fast forbindel-se, som beskrives på et overordnet niveau i forhold til trafikale og miljømæssigehensyn.Formålet med screeningen har været at give et indledende billede af muligelangsigtede strategier for udvikling af vejkapaciteten ved Lillebælt.Der er således tale om overordnet strategisk planlægning og ikke detailplan-lægning af mere konkrete linjeføringer og anlægskoncepter. Den præcise linje-føring er noget af det, vi skal undersøge nærmere i det videre arbejde, hvis detbesluttes at arbejde videre med en Lillebæltsforbindelse.Transportministeriet har således ikke som led i arbejdet med screeningen mod-taget kort, der detaljeret beskriver det såkaldte ”korte, nordlige alternativ.”
./.
Til Trafikudvalgets orientering vedlægges de relativt mest detaljerede linjefø-ringskort, der foreligger fra arbejdet med screeningen af vejkapaciteten ved Lil-lebælt.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt