Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1013331_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. juni 20111550222011-1738
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1274(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1274:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor der trods anbefalinger og løfter fra da-værende transportminister Carina Christensen ikke blev iværksat initiativer,der kunne begrænse de skader, der opstår ved sammenstød mellem biler ogcyklister, jf. artiklen ” Løfter om bløde fronter til nye biler røg i den danske syl-tekrukke” fra Ingeniøren den 26. april 2011."

Svar:

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker lavede i 2008 en undersøgelse afkrydsulykker mellem cykler og biler, og de konkluderede blandt andet, at:”Derskal iværksættes tiltag, som vil tilskynde bilkøbere til at anskaffe biler medmindre aggressive fronter. Eksempelvis kunne der laves afgiftsreduktion til demest "fodgængervenlige" biler, så fradraget vokser med antallet af stjerner iEuro NCAP testen. Systemet bør i givet fald løbende justeres, så kravene forafgiftslettelse strammes i takt med udviklingen.”Trafikstyrelsen oplyser, at forslaget er gennemført. Det skyldes, at der er ind-ført afgiftslempelse for biler, der opnår de maksimale 5 stjerner i Euro NCAPtesten, og at betingelserne for at opnå 5 stjerner løbende bliver skærpet ved, atder kommer skrappere og skrappere krav til fodgængervenlig front. I 2009skulle man således opnå 25 %, i 2010 40 % og i 2012 60 % af de mulige point itesten for fodgængervenlig front for at opnå 5 stjerner.Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt