Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1007518_0001.png
1007518_0002.png
1007518_0003.png
1007518_0004.png
Gammel Mønt 41117 København KTelefon 7226 7000Fax 3338 1439[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Plan B1. IndledningNærværende notat, der er en sammenskrivning af Banedanmarks ogTrafikstyrelsens respektive opgaver, redegør for arbejdet med atetablere et beredskab i tilfælde af, at DSBFirst A/S må indstille drif-ten, og som mundede ud i en beslutning om at, skulle situationen ind-træde, da at aktivere DSB’s assistanceforpligtelse.Der er nu udarbejdet konkrete planer, der kan iværksættes med kortvarsel. Notatet redegør herudover for de passagermæssige konse-kvenser, status for forhandlingerne med svenskerne, og en vurderingaf de økonomiske konsekvenser af planen.Indledningsvis kan det oplyses, at Skånetrafiken har oplyst, at de itilfælde af problemer med operatøren på den svenske side dels harfundet en løsning på licens/certifikat-problemstillingen, dels vil sikre,at trafikken opretholdes uændret. Deres bestræbelser er således foku-seret på at sikre opretholdelsen af det nuværende trafikomfang, mener gjort opmærksom på, at dette ikke kan lade sig gøre, såfremt dendanske operatør må indstille driften. Supplerende kan oplyses, at deni nærværende notat forudsatte svenske trafikering over Øresundsbro-en forudsætter at det mellem DSB og den svenske operatør indgåsaftale herom, af hensyn til licens- og certifikatreglerne.2. Plan B.I det følgende beskrives de to scenarier, der er planlagt ud fra.1. en fase 1 med en overgangskøreplan der kan iværksættes herog nu ved en lukning af DSBFirst.2. en fase 2 med den aftalte køreplan der kan iværksættes meden til to ugers varsel ved en lukning af DSBFirst.Fase 1 med overgangskøreplanen kan iværksættes fra dag til dag, daden ikke kræver samme mængde personale og materiel. Den udvide-de køreplan forudsætter, at der afsættes en uge til at lave de detalje-rede personale- og materielplaner og få kaldt personale på vagt.
Dato 16.05.2011
Side 1 (4)
Såfremt nedlukningen sker med mere end en til to ugers varsel, vilder ske en direkte iværksættelse af plan 2. For begge scenariers ved-kommende gælder, at materiel- og personaleplanerne er forberedt,således at de kan detailplanlægges i løbet af en uge.Der er endvidere udarbejdet trafikinformationsplaner, som kan iværk-sættes med kort varsel.
NotatDato 16.05.2011
Fase 1, Overgangskøreplan ved en her og nu lukning afDSBFirstVed en her og nu lukning af DSBFirst vil der kunne igangsættes enkøreplan med følgende indhold:1. 20 minutters drift i begge retninger imellem Helsingør og Ka-strup Lufthavn, med stop ved alle stationer.Togene vil være på flest mulige sæt for at have så mange sid-depladser som muligt, og de vil køre i et lukket togsystem fremog tilbage HelsingørKastrup, uden direkte forbindelse tilSverige / øvrige Sjælland.2. Det myldretidstogsystem vi kender i dag, hvor togene kørerHelsingørRingsted, vil fortsætte som i dag. Morgen og ef-termiddag.3. Aftenkøreplan som vi kender i dag HelsingørKastrup Luft-havn, uden forbindelse til Sverige.For passagererne vil konsekvenserne på Kystbanen være en mindrekapacitetsmangel og forlængede rejsetider for de fleste passagerer.Over Øresund vil der være betydelig kapacitetsmangel; ca. 40 % imaksimaltimen. Dette under den forudsætning, at svenskerne harmulighed for at påtage sig at opretholde trafikeringen i et tyve minut-ters system til København/Østerport.
Fase 2, køreplan der kan iværksættes med én uges varslingved en lukning af DSBFirstMed en varsling på én uge før lukning af DSBFirst vil der kunne igang-sættes en køreplan med følgende indhold:1. 20 minutters drift i begge retninger imellem Nivå og Køben-havns Hovedbanegård, med stop ved alle stationer.Togene vil køre i et lukket togsystem frem og tilbage NivåKøbenhavns Hovedbanegård, uden direkte forbindelse til Sve-rige / øvrige Sjælland.Togene vil køre i tidsrummet kl. 06-20.2. 20 minutters drift i begge retninger imellem Helsingør og Ka-strup Lufthavn, med stop ved de stationer som Øresundstoge-ne gør i dag.
Side 2 (4)
3. Det myldretidstogsystem vi kender i dag, hvor togene kørerHelsingørRingsted, vil fortsætte som i dag. Morgen og ef-termiddag.4. Aftenkøreplan som vi kender i dag HelsingørKastrup Luft-havn, uden forbindelse til Sverige.Kapacitetsmæssigt vil denne køreplan uændret betyde betydelig ka-pacitetsmangel over Øresund, mens Kystbanen og Kastrupbanen ikkevil have nævneværdige kapacitetsproblemer.Der er i begge køreplansscenarier afsat kanaler og perronplads til, atder kan køres 20 min. drift til Sverige fra Østerport & Københavns Ho-vedbanegård. Disse er viderekommunikeret til Skånetrafikken.Denne del af planen forudsættes kørt af en svensk operatør medsvensk materiel. Skånetrafiken har oplyst, at de som udgangspunktikke har tilstrækkeligt svensk togmateriel til at kunne opretholde Øre-sundstrafikken som beskrevet i Plan B. Dette påvirkes dog også af omder køres et supplerende dansk myldretidssystem til Malmø, der vilkunne reducere materielbehovet i det svenske togsystem.Fase 2-Planen vil endvidere løbende blive optimeret efter iværksættel-se, fx på materielplaner, personaleplaner, sporbenyttelser med videre.
NotatDato 16.05.2011
3. Implementering af køreplanenFase 1 vil maksimalt skulle køre to uger, hvorefter det vil være muligti stedet at iværksætte plan 2, da materiel og personale så vil være påplads. Plan 2 vil blive iværksat direkte, hvis der gives en til to ugersvarsel.Med hensyn til tog til og fra Sverige, ligger køreplanerne klar i syste-merne, så disse kan køres fra dag ét, hvis der findes en aftale omoperatør, materiel og finansiering fra de svenske og danske myndig-heders side.Fremtidsperspektiverne er en fortsat optimering af fase 2 indtil en nypermanent køreplan iværksættes med en fast operatør (ikke kun påbaggrund af DSB’s assistanceforpligtigelse).
4. SkånetrafikenDer har siden beslutningen om Plan B blev truffet, været en løbendedialog med Skånetrafiken. Skånetrafiken har endnu ingen konkretplan for, hvordan de vil håndtere iværksættelse af Plan B i Danmark,men Skånetrafiken vil udarbejde forslag hertil. Skånetrafiken har ikkesom i Danmark en operatør med assistanceforpligtelse, og har såledesi den forløbne periode naturligt nok fokuseret på indledende drøftelsermed alternative operatører. Udgangspunktet for Skånetrafiken er,
Side 3 (4)
uanset operatør, så vidt muligt at opretholde det nuværende trafikom-fang, konkret altså K11.Det er således fortsat udgangspunktet for forhandlingerne at håndte-ringen af de konkrete problemer og det fremtidige samarbejde skalske indenfor den eksisterende samarbejdsaftale parterne imellem, derblandt andet regulerer takstsamarbejde, indtægts- og udgiftsdelingmed videre. Dette vurderes i høj grad også at være i dansk interesse.
NotatDato 16.05.2011
5. ØkonomiFor så vidt angår de økonomiske konsekvenser af iværksættelsen afPlan B, dvs. betalingen til DSB, kan dette først afklares endeligt i for-bindelse med en forhandling mellem Departementet og DSB. Det erdog umiddelbart DSB’s vurdering, at økonomien kan holdes indenforde eksisterende udgifts- og indtægtsbevillingsmæssige rammer.
Side 4 (4)