Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1004726_0001.png
1004726_0002.png

Eksternt Review af IC4 og IC2

DSB har den 5. maj 2011 leveret en status for IC4-togene. Det fremgår af denne status, at DSB måkonstatere, at IC4 togenes utilstrækkelige driftsstabilitet bliver et stadigt større problem i takt med denstigende anvendelse af IC4 i den daglige drift.Problemerne med IC4 kan ifølge DSB henføres til bl.a. varme, passagerinformationssystemer,koblinger, bremser, døre og de såkaldte powerpacks (motorer og gear). Dertil kommer udfordringernevedrørende sammenkobling af IC4-togsæt.Det skaber en grundlæggende usikkerhed om perspektiverne for anvendelse af IC4-tog i Danmark.På den baggrund foreslås det at Transportministeriet iværksætter et eksternt review af status for IC4 ogIC2-leverancen og de teknologiske muligheder for at bringe togene i fuld anvendelse ilandsdelstrafikken.

Rammerne for et eksternt review

DSB har på nuværende tidspunkt fået leveret ca. halvdelen af de 83 IC4 tog fra AnsaldoBreda.Leverancen er p.t. opdelt i to generationer af IC4, hvor de 14 først leverede har begrænset funktionalitet,og derfor efterfølgende skal opgraderes så de svarer til de efterfølgende anden-generationstog.DSB har imidlertid nu konstateret, at hverken første eller anden generation af IC4 lever op til denønskede kvalitet. Hverken i udførelse eller i driftsstabilitet. Den svigtende kvalitet har betydning forkundernes brug af toget allerede i dag og kan på sigt påvirke mulighederne for – som planlagt - atanvende IC4 som ”rygraden” i den danske fjerntogtrafik.Nyttiggørelse af IC4 i fjerntrafikken kræver således at togsættene kan kobles sammen med op til 4togsæt for at kunne imødekomme efterspørgslen på de store afgange med lyn- og intercitytog mellemlandsdelene. I øjeblikket er IC4 godkendt til at køre sammenkoblet med 2 togsæt. DSB har hidtilforventet at få godkendelse til kørsel med 3 togsæt ultimo 2011. Status herfor er p.t. ukendt, og detbemærkes, at der tilsyneladende er særlige problemer med driftsstabiliteten for to sammenkobledetogsæt.Review’et vil skulle give en afklaring af problemerne og de realistiske muligheder for udbedring af disse,og vil i den forbindelse skulle berøre følgende emner og spørgsmål:1. Gennemgang af de aktuelle problemer med IC4Der gennemføres en kortlægning af alle væsentligste tekniske problemer med IC4-togene medbetydning for kundeoplevelsen i form af driftsstabiliteten og komfort, herunderProblemer med de mekaniske dele af toget, f.eks. gearkasser, bremser etc.Problemer relateret til sammenkobling af flere togsætComputerproblemer, f.eks. i relation til togets kørecomputer og fejlraten heri
Øvrige tekniske og udførelsesmæssige problemer2. Muligheder for udbedring af problemerne med IC4På baggrund af de under punkt 1 identificerede problemer undersøges mulighederne for helt ellerdelvist at afhjælpe disse, tidsperspektivet heri samt de økonomiske konsekvenser. Det skal i lyset herafkonkret vurderes om IC4-togene kan bringes i anvendelse i landsdelstrafikken som forudsat.Review’et vil endvidere afdække om den aktuelle organisering af IC4 projektet bør ændres for at sikrebedre muligheder for udbedring af problemerne.

Organisering

Review’et gennemføres af eksterne konsulenter. Arbejdet følges og understøttes af en styregruppe meddeltagelse af Transportministeriets departement (formand), Trafikstyrelsen og DSB.De eksterne konsulenter skal have både den fornødne tekniske og trafikale indsigt til at kunne løseopgaven.Arbejdet afsluttes i august 2011.