Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. juni 20112011-1714
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål nr. 1253(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 1253:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 29. april 2011 fra Heino Hahn,Vordingborg vedr. Bane Danmark, jf. TRU alm. del - spm. 297."Svar:
Heino Hahn foreslår, at der i tilknytning til den faste forbindelse over FemernBælt anlægges en ny jernbane langs med motorvejen på Lolland-Falster overFarøbroen til Sjælland, og at hastigheden på banen skal være 250 km/t.I Politisk aftale om fast forbindelse over Femern Bælt af 2. september 2008blev Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, SocialistiskFolkeparti og Det Radikale Venstre enige om, at der skal opføres en brugerfi-nansieret fast forbindelse over Femern Bælt mellem Puttgarden og Rødbyhavnmed tilhørende landanlæg.Folketinget vedtog herefter projekteringsloven til den faste forbindelse overFemern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. lov nr. 285 af 15. april2009. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne hertil, at aspekterne i en forhøjelseaf hastigheden ud over 200 km/t også vil blive undersøgt.Denne undersøgelse er nu fremlagt i Banedanmarks høringsudgave af ”Miljø-redegørelsen for Femern Bælt - danske jernbanelandanlæg”, som har været ioffentlig høring fra den 1. februar 2011 til den 1. maj 2011.Den samfundsøkonomiske analyse viser, at anlægsomkostningerne ved enjernbane med en hastighed på mere end 200 km/t vil fordyre landanlæggenemed ca. 15 mia. kr. De samlede anlægsomkostninger til landanlæggene ville så-ledes efter Banedanmarks oplysninger udgøre ca. 23 mia. kr. i stedet for de 8-9mia. kr., der er forudsat i projekteringsloven. Hertil kommer, at den internerente ved anlæggelse af en sådan bane er 1,3 pct., hvilket ligger under Finans-ministeriets anbefaling på minimum 5 pct.
Analysen viser således, at det ikke vil være samfundsøkonomisk rentabelt atanlægge en jernbane med en hastighed på mere end 200 km/t../.
Side 2/2
Femern Bælt A/S har gennemført vedlagte rentabilitetsberegning af det samle-de Femern Bælt-projekt på ovennævnte økonomiske forudsætninger vedr. enjernbane med en hastighed på mere end 200 km/t. Jeg henviser til vedlagte no-tat herom.Som det fremgår, vil merudgifterne ved anlæggelsen af en sådan bane have me-get væsentlige konsekvenser for den samlede tilbagebetalingstid. En tilbagebe-talingstid af denne længde vil forøge den finansielle risiko i projektet ganskebetragteligt.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt