Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
WORK IN PROGRESSMemo8. juni 2011
To:From:
TransportministerietFemern A/S
cc:
Transportministeriet har bedt Femern A/S gennemføre en rentabilitetsberegning af FemernBælt projektet med den antagelse, at omkostningerne til landanlæggene udgør 23 mia. kr.frem for de 8-9 mia. kr., som fremgår af projekteringsloven. Femern A/S har beregnings-teknisk i de tidligere rentabilitetsberegninger regnet med 8,5 mia. kr.Der er i beregningen taget udgangspunkt i en anlægsinvestering til kyst-kyst forbindelsenpå 40,7 mia. kr. Der er således taget højde for den forventede meromkostning på 2,8 mia.kr. som følge af produktion af tunnelelementer i Danmark.Med en samlet anlægsinvestering på 63,7 mia. kr. er den samlede tilbagebetalingstid på 72år, når alle øvrige beregningsforudsætninger i forhold til det konsoliderede anlægsoverslagfra november 2010 fastholdes.Femern A/S skal gøre opmærksom på, at beregningen ikke tager højde for, at en anlægs-sum på 63,7 mia. kr. kan indebære, at selskabet ikke fuldt ud vil kunne trække udgifternefra i skat, som følge af beskæringsreglerne om, at skattefradrag for renteudgifter maksimaltkan udgøre 80 procent af EBIT. Såfremt der tages højde for dette vil det indebære en væ-sentligt længere tilbagebetalingstid på skønsmæssigt i størrelsesordenen 80-90 år.
Femern A/S
Ref.
Doc.