Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
921413_0001.png
921413_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. november 20102010-4205
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 125(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 125:

"Ministeren bedes oplyse, om der vil blive indført lodspligt for skibe, der sejlergennem Fehmern Bælt, mens anlægsarbejdet af en fast forbindelse foregår."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for forsvarsministeren, hvis ressort lodsning hørerunder. Forsvarsministeren oplyser:”I relation til TRU spørgsmål nr. 125 kan det uden nærmere kendskab til etkommende anlægsarbejdes omfang, placering, type m.m. oplyses, at FemernBælt strækker sig over tysk og dansk territorialfarvand samt den danske og ty-ske eksklusive økonomiske zone (EEZ). Denne zone omtales ofte som interna-tionalt farvand. Danmark har – uden international tilslutning – alene mulighedfor at indføre lodspligt i eget territorialfarvand. Det samme gælder for Tysk-land. Da hovedparten af skibsfarten i Femern Bælt benytter en sejlrute (be-nævnt Tango), som her er placeret i den danske og tyske eksklusive økonomi-ske zone, vil en dansk indførelse af lodspligt i dansk territorialfarvand kundække en begrænset del af trafikken. Endvidere sejler alle større skibe, somvurderes at være relevant at pålægge lodspligt, primært i den danske og tyskeeksklusive økonomiske zone (EEZ), hvormed disse ikke ville være dækket af etdansk påbud om lods i dansk territorialfarvand i Femern Bælt. Afslutningsviskan det oplyses, at det ikke var muligt ensidigt at indføre lodspligt uden fordansk territorialfarvand i forbindelse med byggeriet af Storebæltsbroen og Øre-sundsbroen.Der henvises i øvrigt til økonomi- og erhvervsministerens besvarelse af Miljø-og Planlægningsudvalgsspørgsmål 19 (alm. del) af 27. november 2007 samtforsvarsministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 935 af 18. marts 2008.”Jeg har endvidere forelagt spørgsmålet for Søfartsstyrelsen, som supplerendeoplyser:
”Under anlægsarbejdet i forbindelse med den faste forbindelse over FemernBælt vil den internationale søfartsorganisation IMO’s anbefalinger om brug aflods være gældende, idet de også gælder for sejlads gennem Femern Bælt.Langt de fleste omfattede skibe (95 – 97 %) efterlever lodsanbefalingerne.Herudover vil der i samarbejde med de tyske søfartsmyndigheder blive etable-ret en række tiltag for at tilgodese sejladssikkerheden i Femern Bælt i anlægs-perioden. Disse tiltag forventes at omfatte skærpet overvågning samt vejled-ning af skibstrafikken ved brug af en skibstrafiktjeneste (VTS), afmærkningmed bøjer og afviserfartøjer.”Jeg henviser i øvrigt til regeringens ’En samlet maritim strategi’ fra juli 2010.Heraf fremgår det, at”Regeringen vilsikre, at arbejdet med at etablere den faste forbindelse over Femern Bæltsker miljø-, sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt, og sikre en koor-dinering af sikkerhedsarbejdet og tilsynet hermed mellem de relevantemyndigheder;sikre, at sikkerheden til søs opretholdes i anlægsperioden og i den fremtidi-ge driftsperiode, ved at revidere trafikruterne og etablere overvågning afskibstrafikken.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt