Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. maj 20112011-1700
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1245(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1245:
"Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt Lollandsbanen og Regionstog med detrullende materiel, som de to operatører pt. råder over, vil kunne opnå tilladelsetil at køre direkte tog henholdsvis Nakskov - København og Nykøbing S. - Kø-benhavn (og omvendt)."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Regionstog, der bl.a. betjener Lollandsbanen og Odsherredsbanen, har mulig-hed for at søge om tilladelse til at køre på Banedanmarks banestrækninger pålige fod med alle andre jernbanevirksomheder.Såfremt der er ledig kapacitet på de efterspurgte banestrækninger, skal Re-gionstog opfylde en række krav, inden Banedanmark kan give tilladelse til kør-sel. Ansøgning om at få en køreplanskanal vil ske koordineret med andre jern-banevirksomheders ønske i henhold til Banedanmarks retningslinjer for kapa-citetstildeling.Udover at jernbanevirksomheden skal være sikkerhedscertificeret og materiel-lets kompatibilitet med infrastrukturen skal være godkendt, vil det blandt an-det være et krav, at materiellet er udstyret med ATC. Så vidt det er Banedan-mark bekendt råder Regionstog ikke over materiel, der er udstyret med ATC, ogdet vil derfor ikke umiddelbart være muligt at køre direkte tog på strækninger-ne Nakskov – København og Nykøbing S – København, med mindre der ind-bygges ATC i togene.
Banedanmark vurderer derimod, at det vil være teknisk muligt efter udrulnin-gen af Signalprogrammet, jf. svar på TRU 1247.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt