Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. maj 20112011-1629
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1197(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1197:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke argumenter henholdsvis Sydtrafik, DSBog Arriva fremførte, da parterne ikke kunne blive enige om en inddeling afSydtrafiks område, jf. svar på TRU alm. del – spm. 1005."Svar:
Sydtrafik ønskede ét takstområde for hele Sydtrafiks område. DSB og Arrivaønskede at fastholde den eksisterende inddeling i tre takstområder.Sydtrafik henviste til harmonisering af billetter og takster samt udarbejdelsenaf et nyt ensartet takstsystem inden for trafikselskabets område.DSB fandt bl.a., at fastholdelsen af de eksisterende tre takstområder er i over-ensstemmelse med lovgivningens ånd med hensyn til fordelingen af takstkom-petencen mellem trafikselskabet og togoperatørerne.DSB fandt endvidere den eksisterende inddeling hensigtsmæssig ved overgangtil rejsekortet.Arriva var i hovedtræk enig i DSB’s argumentation.Parterne henviste herudover til provenudannelsen for rejserne, de hver isærudfører.Min beslutning om, at Sydtrafiks område fortsat skulle være inddelt i tre takst-områder, er truffet ud fra følgende hensyn på baggrund af lov om trafikselska-ber:••at rejser over 35-40 km forudsættes at overskride en takstområdegræn-se,at grænserne så vidt muligt placeres så logisk og overskueligt for passa-gererne som muligt, herunder at kommuner og større bysamfund ikkegennemskæres af en takstområdegrænse
•
at inddelingen sker med hensyntagen til trafikselskabernes og jernba-nevirksomhedernes provenudannelse ved at sikre, at hver af parterneså vidt muligt tildeles takstkompetencen for de for parterne vigtigsterejserelationer.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt