Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1000441_0001.png
1000441_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. maj 20112011-1623
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1186(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1186:

”Ministeren bedes oplyse, om han er enig med den daværende trafikministerFlemming Hansen i, at indførelsen af EU´s regler for piloters arbejdstid ikkeførte til en forringelse af flysikkerheden.”

Svar:

EU´s regler for flyve- og hviletid blev vedtaget i 2006 efter årelangeforhandlinger i både Rådet og Europa-Parlamentet. Det betyder, at der i EU nuer fælles regler for flyve- og hviletid, og det bidrager til en forbedring afflyvesikkerhedsniveauet i EU samlet set.I forbindelse med indførelse af de nye EU-regler for flyve- og hviletid var denfælles vurdering blandt de danske, norske og svenske luftfartsmyndigheder, atEU-reglerne om flyve- og hviletid var fuldt ud sikkerhedsmæssige forsvarlige.Der var således ikke saglige argumenter for at indføre særlige mere restriktiveflyve- og hviletidsregler for danske luftfartsselskaber.Men det betyder ikke, at reglerne ikke kan forbedres; det har fra vedtagelsen afreglerne været meningen, at reglernes skulle evalueres.Min forgænger nedsatte i efteråret 2009 en arbejdsgruppe med repræsentanterfra luftfartsbranchen, herunder større danske luftfartsselskaber og piloternesog kabinepersonalets faglige organisationer, som skulle se på reglerne for flyve-og hviletid for piloter, og udarbejde et fælles dansk oplæg om eventuellekonkrete ændringer i EU’s regler på området.Arbejdsgruppens synspunkter var bl.a., at flyve- og hviletidsreglerne skal værefælleseuropæiske, fuldt dækkende og baseret på videnskabelig forskning ogresultater. Endvidere var der i arbejdsgruppen enighed om, at der bør indføreskrav i EU om udvikling og implementering af et lovpligtigt SafetyManagement System indeholdende et Fatigue Risk Management System.Konkret foreslog arbejdsgruppen, at der bør ses nærmere på reglerne for
forlængelse af den daglige flyvetjenesteperiode; for fordelingen af den ugentligetjenesteperiode samt for reglerne om natarbejde.Arbejdsgruppens hovedkonklusioner blev sendt til Kommissionen af minforgænger i februar 2010 med anmodning om, at den danske arbejdsgruppessynspunkter ville blive taget med i forbindelse med den kommende revision afreglerne.Trafikstyrelsen har gentaget arbejdsgruppens konklusioner i det høringssvar,som er afgivet til EASA i forbindelse med den aktuelle høring over udkast tilændrede regler. Trafikstyrelsen har endvidere givet udtryk for, at der somsupplement til 60 timers reglen (dvs. at der max. kan udføres 60 timers arbejdepr. 7 dage), endvidere skal være et loft på 100 timer pr. løbende 14 dage. Det vilsikre en mere jævn fordeling af arbejdstimerne.Trafikstyrelsen har endelig understreget, at der ikke bør ændres ved reglerne,før der er gennemført videnskabelige undersøgelser, netop for at sikre, atændringer ikke medfører en forringelse af flyvesikkerheden.Jeg forventer på denne baggrund at tage kontakt til Kommissionen samt minetrio-formandskabskolleger fra Polen og Cypern. Hvis Kommissionen ikke gårind i sagen, agter jeg at tage sagen op under Danmarks EU-formandskab i2012.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt