Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. maj 20112011-1623
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1184(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1184:
”Ministeren bedes redegøre for, hvem der besluttede, at Danmark ikke skulleudnytte sin mulighed for at beholde sine egne regler for piloters arbejdstid og istedet gå over til EU´s regler og på hvilken måde Transportministeriet,transportministeren og Folketinget var inddraget i denne beslutning og blevorienteret om denne.”Svar:
Jeg kan oplyse, at luftfartsdirektørerne fra Danmark, Norge og Sverige ioktober 2006 i fællesskab besluttede at indføre de nye fælles EU-regler omflyve- og hviletid til erstatning for de daværende regler.De skandinaviske lande har som led i samarbejdet om SAS gennem mange århaft ensartede regler om flyve- og hviletid; altså forud for, at der blev indførtEU-regler på området i 2008.Disse regler var baseret på et pointsystem for besætningsmedlemmer, derangav et maksimalt antal point, der ikke måtte overskrides inden for envilkårlig periode af syv dage.EU’s regler er baseret på beregning med timer over en længere periode, hvorforde skandinaviske myndigheder fandt det hensigtsmæssigt at overgå fra etpoint- til et timesystem, da det ellers ville blive vanskeligere på et seneretidspunkt efter en yderligere harmonisering af EU-reglerne at overgå frapointsystemet. Herved blev der også skabt sikkerhed for, at de skandinaviskeregler ville være i overensstemmelse med EU-retten, hvortil kom, at der villeblive skabt en højere grad af ens konkurrencevilkår i relation til selskaber iandre lande. Der var elementer i den nye forordning, der var mindrerestriktive, mens der omvendt også var tale om skærpelser. Det var derforvurderingen i de tre skandinaviske luftfartsmyndigheder, at de to regelsæt hverfor sig medførte tilfredsstillende sikkerhed, og at det nye system derfor varfuldt sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Rådet og EU-parlamentet må ved vedtagelsen af disse regler antages at haveværet af samme opfattelse.Min forgænger har blandt andet ved samråd i Folketingets Trafikudvalg 8.maj2007 samt ved besvarelse af spørgsmål nr. 247 (TRU alm. del,Folketingssamlingen 2006-07) orienteret Trafikudvalget om beslutningen.Som det fremgår af det oversendte talepapir fra samrådet 8. maj 2007arbejdede regeringen i forbindelse med forhandlingerne om EU-reglerne for, atDanmark kunne bevare muligheden for at bevare det oprindelige skandinaviskepointsystem; men kun såfremt bestemmelserne er mere restriktive og medføreret højere sikkerhedsniveau. De skandinaviske luftfartsmyndigheders vurderingvar dog, at det ikke var tilfældet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt