Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
921432_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. november 20102010-4194
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 25. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 118(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 118:

"Ministeren bedes oplyse hvor meget det vil koste (anskaffelse, drift mv.), atindsætte et ombygget, eldrevet Desiro-lignende tog, der kører i pendulfart mel-lem Rødby og Femern, og til overførsel af cykler, knallerter, kørestole mv., nården faste forbindelse tages i brug."

Svar:

Idet jeg henviser til min foreløbige besvarelse af 19. november 2010 af spørgs-målet, kan jeg oplyse, at afvikling af cykeltrafik i relation til Femern Bælt-forbindelsen vil blive undersøgt i henhold til lov om projektering af fast forbin-delse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.Anskaffelse af et specialombygget togsæt af den beskrevne karakter vurderesumiddelbart at koste i størrelsesordenen 40 mio. kr. Det er ikke umiddelbartmuligt at bestemme omkostningerne til drift mv., da disse vil afhænge af denønskede frekvens for pendultoget.Femern A/S oplyser, at der i 2008 blev transporteret knap 4.000 cyklister påfærgeoverfarten Rødby–Puttgarden. Det svarer til et gennemsnit på godt 10cyklister om dagen. Ca. 95 pct. af cyklisterne benyttede færgeoverfarten i perio-den maj-september.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt