Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1000704_0001.png
1000704_0002.png
1000704_0003.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. maj 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26/4-2011 stillet mig følgende spørgsmål 1171 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1171:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Rejsekortet A/S indfører det elektro-niske rejsekort på Vestsjælland, når det nu viser sig, at systemet ikke er ordent-ligt gennemarbejdet, og at der ikke tages højde for følgende forhold:- At børn på 11 år, der rejser alene, hverken kan bruge klippekort eller rejsekort.-At såfremt der rejses med bus, skal indtjekning fra et driftsområde til et andet,ske mens bussen passerer grænsen mellem Vestsjælland og det tidligereSTS-driftsområde.-At der med introduktionen af Rejsekortet et sket en betydelig forøgelse afbilletprisen fra 13 til 22 kr. for busrejser Slagelse-Næstved.-At der ikke er etableret indtjekning (blue spots) på busstationer, men kun påjernbane-stationer.-At ikke alle busser, der kører i VT's gamle driftsområde, er forsynet med bluespots.-At Movias kundecenter ikke har klarhed over, hvordan systemet virker, og der-for i tvivlstilfælde giver de rejsende misvisende informationer."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Movia, som har ansvaret for implementerings-planen for rejsekort på Vestsjælland og i Sydsjælland. Movia har svaret på detoverordnede spørgsmål og på forholdene, som er oplistet.Om hvorfor rejsekortet nu indføres på Vestsjælland skriver Movia:”Rejsekort A/S, trafikselskaberne, DSB og Metroselskabet har valgt en trinvisudrulning, som i udrulningsperioden giver visse geografiske begrænsninger forrejsekortets anvendelse. Den strategi er valgt for at sikre kunderne bedst muligtved at have muligheden for løbende at drage nytte af erfaringer og foretageeventuelle nødvendige justeringer. Det vil i sagens natur indebære enkelteuhensigtsmæssigheder i grænsetilfælde i overgangsperioden, men det har væretet aktivt og argumenteret valg.”
Til de fremsatte forhold skriver Movia:”-At børn på 11 år, der rejser alene, hverken kan bruge klippekort eller rejse-kort.Børn kan rejse på rejsekort på helt samme måde som voksne, men der kan ikkelængere købes klippekort i Movia Vest. Det gælder også for voksne. Rejsekortetkan p.t. anvendes af alle til alle rejser med bus og tog internt i Movia Vest og tilalle rejser med tog internt i Movia Syd. Rejsekortet kan endvidere anvendes tilrejser mellem Movia Vest og Movia Syd med tog. Rejsekortet kan ikke anven-des til rejser med bus mellem Movia Vest og Movia Syd før Rejsekortet er rulletud i Movia Syd, hvilket forventes at ske sidst i oktober.-At såfremt der rejses med bus, skal indtjekning fra et driftsområde til et andet,ske mens bussen passerer grænsen mellem Vestsjælland og det tidligere STS-driftsområde.Det anførte eksempel kan lade sig gøre, men anbefales ikke af Movia. I over-gangsperioden er der andre alternative billetprodukter til rejser mellem MoviaVest og Syd: For rejser med bus er der kontantbillet, værdikort, kombikort,DSB klippekort, DSB pendlerkort samt DSB billetter, og for rejser med tog erder DSB klippekort, DSB pendlerkort samt DSB billetter. For et barn, som fore-tager periodiske busrejser mellem Movia Vest og Movia Syd, eksempelvis mel-lem Slagelse og Næstved, vil et DSB titurskort være det optimale med en prispr. rejse på 26 kr.-At der med introduktionen af Rejsekortet et sket en betydelig forøgelse af bil-letprisen fra 13 til 22 kr. for busrejser Slagelse-Næstved.Det er ikke introduktionen af Rejsekortet som sådan, der er ”skyld” i, at noglerejser bliver dyrere, men igen må der henvises til de midlertidige uhensigts-mæssigheder, som udspringer af den trinvise geografiske udrulning. Busrejsermellem Slagelse og Næstved kan endnu ikke foretages på rejsekort. For muligealternativer i overgangsperioden henvises til svaret ovenfor. Når rejsekortet erudrullet i Movia Syd (forventeligt ultimo oktober 2011) vil rejsen være en 4 zo-ners rejse på DSB takstsæt, dvs. der vil være mængderabat på rejserne. Der vilfortsat være en børnerabat på ca. 50%.-At der ikke er etableret indtjekning (blue spots) på busstationer, men kun påjernbane-stationer.Trafikselskaberne har valgt, at der ved rejser med bus sker indtjekning i bussenog ikke på en busstation/busstoppested. I forbindelse med indtjekning ved togeller metro foretages tjek ind på perronen eller ved indgang til perronen. Dettevalg er foretaget ud fra, at der er tusindvis af busstoppesteder og det vil væremeget investerings- og vedligeholdelsestungt at installere kortlæsere alle disse
Side 2/2
steder. Hertil kommer, at der hver uge sker oprettelse og nedlæggelse af stop-pesteder.-At ikke alle busser, der kører i VT's gamle driftsområde, er forsynet med bluespots.Det er korrekt, at ikke alle busser i Movia Vest blev forsynet med rejsekortud-styr fra begyndelsen. Det drejer sig om de busser, der betjener de grænseover-skridende linjer og kører ind i Movia Syd. I dem skal det eksisterende elektro-niske billeteringsudstyr, der bruges i Movia Syd, blive i busserne indtil udrul-ningen i Movia Syd i oktober 2011. Installation af rejsekortudstyr i disse bussermå derfor ske på midlertidig basis, hvilket nu pågår efter at en teknisk løsninger fundet. Interne rejser i Movia Vest i disse busser kan foregå med rejsekort iløbet af juni 2011.Rejsekortudstyr er under installation i grænseoverskridende busser, og vil kun-ne anvendes ved rejser internt i Movia Vest i løbet af juni. Installationen må skepå midlertidig basis, fordi de grænseoverskridende busser skal bruge det eksi-sterende elektroniske udstyr i Movia Syd indtil udrulningen i Syd sidst i okto-ber.-At Movias kundecenter ikke har klarhed over, hvordan systemet virker, og der-for i tvivlstilfælde giver de rejsende misvisende informationer.Det kan i sagens natur ikke afvises, at der opstår uklarhed og misforståelser ikommunikationen mellem kunder og kundecenter, når det handler om infor-mation vedrørende et nyt produkt som rejsekortet, men kundecenteret gør sityderste for at levere god og relevant kundeinformation.”
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt