Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
TransportministerietAtt.: Transportminister Hans Christian SchmidtFrederiksholms Kanal 27F1220 København K26. april 2011
Kære Hans Chr. Schmidt
DSB afleverer i dag den redegørelse til Transportministeriet, som ministeriet bad omden 14. april 2011.Hovedkonklusionen i redegørelsen fra DSB’s nuværende ledelse er:at DSB ikke bevidst har vildledt ministeriet, men at der har været tale omufuldstændige og derfor ikke retvisende redegørelser. Indsigten i og denledelsesmæssige styring af DSBFirsts økonomi på daværende tidspunkt har været forsvag, og det betyder, at ministeriet ikke har fået et korrekt billede af situationen, jf.bilag 1.Ministeren har i tillæg til redegørelsen bedt DSB’s bestyrelse om en vurdering af,hvorvidt bestyrelsen er enig med ministeren i, at ministeren er blevet vildledt i de tretidligere redegørelser fra DSB til ministeriet (hhv. den 4. og 14. oktober samt den 24.november 2010).Som nævnt i vort brev af 19. april til ministeren, har DSBs bestyrelse bedtadvokaterne Bruun & Hjejle om at vurdere DSB’s brev af 26. april 2011 tilTransportministeriet om overholdelse af oplysningspligten m.v. Sammenfatningen fraadvokaterne, vedlagt som bilag konkluderer, at ministeriet er blevet mangelfuldt ogfejlagtigt informeret.DSBs bestyrelse er enig i ovenstående omtalte konklusioner fra DSB og advokaternessammenfatning. Bestyrelsen har ikke i forløbet set de tre redegørelser (fra den 4. og14. oktober samt den 24. november 2010), som ministeriet specifikt spørger DSB til.Bestyrelsen tager naturligvis ikke del i den løbende operationelle sagsbehandling. Påbaggrund af den samlede viden om sagen på nuværende tidspunkt er det bestyrelsensvurdering:•Bestyrelsen føler sig fejlinformeret af DSBs tidligere topledelse. Således varbestyrelsen ikke informeret om de alvorlige problemer nævnt i DSBFirstsrevisionsprotokollater og management letters. Bestyrelsen fik først kendskabtil alvoren i problemerne med samhandlen mellem DSB og DSBFirst iforbindelse med færdiggørelsen af årsregnskabet i marts 2011.•DSB’s tidligere topledelse har undladt at kommunikere det samlede billede afde udfordringer, der har været for DSBFirst.. Der er således ikke givet etretvisende billede til bestyrelsen og Transportministeriet af det økonomiskemellemværende mellem DSB og DSBFirst.•DSB’s tidligere topledelse har tilsyneladende mistet overblikket overøkonomien i DSBFirst. Man har antageligt fokuseret på at opnå gode
•
resultater for DSBFirst – herunder den ønskede rettidighed ogkundetilfredshed. Det har betydet en kommunikation, der har haft karakter afskønmaleri frem for en gengivelse af de reelle problemer for DSBFirst.Advarselslamperne burde have lyst for DSBs tidligere topledelse eftermodtagelse af revisionsprotokollaterne fra DSBFirst, samt de mange stilledespørgsmål om transfer pricing fra bestyrelsen.
Side 2/2
26. april 2011
DSBs bestyrelse er stærkt utilfreds med, at vi er blevet fejlinformeret ved at fåmangelfulde og ikke retvisende oplysninger fra DSBs tidligere topledelse.Bestyrelsen vil i den forbindelse understrege, at den har handlet straks, den er blevetbekendt med forholdende. Bestyrelsen afskedigede straks den tidligereadministrerende direktør, da tilliden blev brudt i forbindelse med revisionsforbeholdetaf 17. marts 2011. Der blev straks igangsat en række uafhængige undersøgelser, sompågår netop nu. Undersøgelserne skal klarlægge, hvorvidt der kan placeres yderligereansvar i denne alvorlige sag.Bestyrelsen vil fortsætte sit målrettede arbejde for at rydde fuldt op i denne sag og vilhandle straks og konsekvent, såfremt yderligere ansvar skal placeres – herunder ogsåoverveje om nye oplysninger skal have indvirkning på den afskedigede direktørsfratrædelsesordning. Derudover vil bestyrelsen have fokus på at håndtere relationentil First Group på en måde, så vi sikrer de bedst mulige økonomiske vilkår for DSB ogdet danske samfund.Dette er en meget kompleks sag, som også statens egne førende eksperter er megetforsigtige med at konkludere hurtigt og entydigt på. For bestyrelsen er det derforessentielt at bevare et køligt overblik, handle ud fra sagens faktuelle forhold og ikkelade sig rive med af øjeblikkelige stemninger og politisk pres.Bestyrelsen håber, at redegørelsen fra DSBs nuværende ledelse og dette svar tilministeren kan give den nødvendige ro til at få afsluttet de igangværendeundersøgelser, og give DSBs hårdtarbejdende medarbejdere mulighed for at passederes jobs til glæde for hundredtusinder af danskere.
Med venlig hilsen
Mogens GranborgFormand for DSB’s bestyrelse