Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikAtt. Kontorchef Lasse WinterbergFrederiksholms Kanal 271220 København K
DSBTransportministeriet har i brev af 14. april 2011 bedt DSB om at redegøre for over-holdelsen af DSB's oplysningsforpligtelse og vilkårene for DSB's deltagelse i uden-landske engagementer.En tilbundsgående analyse af de rejste forhold nødvendiggør færdiggørelse af deigangsatte udredninger af forholdene omkring DSBFirst m.v. i regi af Rigsrevisionen,DSB´s eksterne revision og advokatfirmaet Bech-Bruun. Nærværende redegørelse erderfor udtryk for en foreløbig vurdering. Mere fuldstændige konklusioner om de un-derliggende forhold må afvente resultatet af de igangsatte undersøgelser.
26. april 2011
DSBKoncernsekretariatetSølvgade 40DK-1339 København K
Transportministeriet anfører følgende i relation til DSB's redegørelse af 4. okto-ber 2010:"DSB pointerer således, at DSB’s interne og eksterne revision har haft adgang tilde konkrete dokumenter, som DR er kommet i besiddelse af, dvs. de interne direkti-onsrapporter for DSBFirst. DSB oplyser samlet, at DSB har tilbagevistDR’s påstande.Det forekommer umiddelbart vildledende at henvise til, at revisionen har haftadgang til de relevante dokumenter, når det ikke samtidig anføres, at revisionenfaktisk kort forinden (den 20. september 2010) har fremført væsentligebemærkninger til DSB’s håndtering af mellemregningskontoen. DSB’s redegørelseefterlader tværtimod det indtryk, at revisionen ikke har haft bemærkningertil DSB’s håndtering af mellemregningen."DSB's bemærkninger:Det er korrekt, at DSBFirst ApS' revisorer i et revisionsprotokollat til DSBFirst ApS af20. september 2010 omtaler forhold vedrørende mellemregningskonti. I protokollatetanbefaler revisorerne, at der sørges for dokumentation for aftalen om mellemreg-ningskonti, der understøtter at renterne er beregnet på arm's length-basis.DR sagen, som var anledning til DSB's redegørelse af 4.oktober 2010, omhandledeikke spørgsmålet om dokumentation, men derimod påstande om mulig krydssubsidie-ring især på grund af rentestørrelsen. Revisionen har ikke i revisionsprotokollatet af20. september 2010 påtalt forhold om krydssubsidiering i form af en for lav rente.Revisionen påpeger i stedet behovet for, at DSB kan dokumentere, at mellemværen-det er forrentet på arm’s length basis, som på det tidspunkt var antaget som værendelig den vedtægtsbestemte rente. Det er på denne baggrund DSB’s opfattelse, at rede-gørelsen af 4. oktober 2010 var dækkende i forhold til DR's anklager.
I lyset af den i dag foreliggende viden ville en omtale af de forhold om dokumentati-on, som var genstand for de løbende drøftelser med revisionen, imidlertid have givetet mere fyldestgørende billede af det samlede forhold.DSB henviser i øvrigt til DSB's brev til Transportministeriet af 7. april 2011, som be-skriver samhandlen mellem DSBFirst og DSB.
Side 2/6
20. april 2011
Transportministeriet anfører følgende i relation til DSB's redegørelse af 14. okto-ber 2010:"Det forekommer umiddelbart vildledende at henvise til at der om nødvendigtforetages regulering af rentesatsen som følge af de konkurrenceretlige vilkår,når revisionen kort forinden har bemærket, at der ikke findes nogen skriftlig aftaleom vilkår og betingelser for mellemregningskontoen, og når revisionen stillerspørgsmålstegn ved, om kontoen forrentes på markedsvilkår."DSB's bemærkninger:Det er i koncernforhold ikke normalt at have skriftlige aftaler mellem de enkelte sel-skaber om forrentning og afvikling, når der er tale om mellemregningskonti opstået iforbindelse med løbende samhandel. Området er typisk dækket af en koncernpolitikog ikke separat pr. selskab. DSB har imidlertid ikke haft en sådan nedskreven kon-cernpolitik. Det er det forhold, revisionen påpeger.I den konkrete situation udarbejdede DSB efter aftale med revisorerne et udkast tilpolitik for området, som efterfølgende blev forelagt KPMG og Deloitte. Koncern-politikken "Rentetilskrivningsprincipper for forrentning af automatiske mellemregnin-ger i SAP og koncerninterne mellemværender i bank" blev udstedt den 10. november2010. Herudover kontrollerede DSB i forbindelse med udarbejdelsen af årsregnskabetoverordnet, at renter var korrekt beregnet, og at disse var i overensstemmelse medde fastlagte principper og det vedtægtsmæssige grundlag for udlån i DSB.Transportministeriet anfører i sit brev af 14. april 2011, at DSBFirst ApS' revisorer iprotokollatet af 20. september 2010 stiller spørgsmålstegn ved, om kontoen forren-tes på markedsvilkår. DSB har ikke forstået protokollatet på denne måde. I hele for-løbet har DSB opfattet revisionens bemærkninger som et forhold om utilstrækkeligdokumentation og dermed ikke, at den beregnede vedtægtsbestemte rente var forlav. DSB's redegørelse af 14. oktober 2010 skal ses i lyset heraf.I lyset af den i dag foreliggende viden ville en omtale af de forhold om dokumentati-on, som var genstand for de løbende drøftelser med revisionen, imidlertid have givetet mere fyldestgørende billede af det samlede forhold.
Transportministeriet anfører følgende i relation til DSB's redegørelse af 24. no-vember 2010:"Det forekommer umiddelbart at være usandt, når det anføres, at gælden ernedbragt i forhold til ultimo 2009, ligesom det forekommer vildledende athævde, at der er løbende fokus på nedbringelsen af mellemværendet, når revisionenkort forinden har påpeget, at mellemregningen pr. 30. juni 2010 udgørca. 268 mio.kr. i DSB's favør, og at der ikke er nogen aftale om nedbringning afmellemregningskontoen".
Side 3/6
DSB's bemærkninger:DSBFirst Danmark A/S og DSBFirst Sverige AB er ikke selvforsynende på alle områder,hvilket heller aldrig har været meningen. Selskaberne køber en række ydelser eks-ternt, herunder fra DSB, men ikke fra First Group. Det er denne handelsrelation sel-skaberne imellem, der har ført til mellemværendet afspejlet i mellemregningskontoen.DSB og DSBFirst selskaberne tilstræber, at saldoen på mellemregningskontoen tilstadighed er mindst mulig, således at der ikke står unødig overskudslikviditet påbankkonti tilhørende DSBFirst selskaberne. Dette er fortsat tilfældet.DSBFirst Danmark A/S' nettogæld til DSB udgjorde 219,4 mDKK. pr. 30. juni 2010imod 266,0 mDKK pr. 31. december 2009. Den saldo på 268 mDKK, som anføres irevisionsprotokollatet af 20. september 2010 vedrører en enkelt konto, og revisionenhar således ikke taget højde for en række andre mellemregningskonti i DSBFirst Dan-mark A/S' favør med en samlet nettosaldo på 48,7 mDKK.Mellemregningen forøges hver måned med køb fra DSB og nedbringes så meget sommuligt med den likviditet, der er skabt i virksomheden. Den underliggende mellem-regning steg i løbet af efteråret 2010, men blev ved årsskiftet nedbragt med købe-summen fra Helgolandtransaktionen. Den samlede saldo udgjorde pr. 31. december2010 218 mDKK efter gennemførelse af Helgolandtransaktionen og 311 mDKK, hvisder korrigeres for sidstnævnte.Redegørelsen af 24. november 2010 har baggrund i en artikel i Økonomisk Ugebrev af22. november 2010, hvori det fremføres, at DSBFirst’s gæld til DSB er steget fra ulti-mo 2009 til 30. juni 2010. Redegørelsen kommenterer på baggrund heraf udviklingeni mellemværendet i 1. halvår 2010. Det havde været mere retvisende, hvis redegørel-sen havde omtalt stigningen i mellemregningen i 2. halvår samt den forventede ned-bringelse af saldoen ultimo 2010 som følge af Helgoland transaktionen.
20. april 2011
Transportministeriet anfører følgende:"Transportministeriet skal anmode DSB om at tilkendegive, om DSB er enig i, atDSB – i lyset af revisionsprotokollatet for DSBFirst A/S af 20. september 2010– i de nævnte redegørelser har forholdt ministeriet væsentlige oplysninger.Transportministeriet skal endvidere bede DSB oplyse, hvorvidt der er andreforhold i DSB’s redegørelser, som på tidspunktet for afsendelsen ikke var ioverensstemmelse med DSB faktiske viden på pågældende tidspunkt.”DSB's bemærkninger:DSB har ved redegørelserne af 4. oktober 2010, 14. oktober 2010 samt 24. november2010 forholdt sig til de forhold, der er bragt op af DR og Økonomisk Ugebrev samt afTransportministeriet. Redegørelserne bygger på de faktiske oplysninger i forhold til dekonkrete sager, som forelå for DSB på de pågældende tidspunkter, jf. dog de supple-rende bemærkninger ovenfor til de enkelte redegørelser.DSB har imidlertid måttet konstatere, at overgangen fra enhedsøkonomi til koncern-økonomi med en betydelig intern samhandel, her i forhold til DSBFirst koncernen, har
været en større udfordring end ventet. Dette gælder særligt i forhold til styring afdatterselskaber, mellemregningskonti samt udarbejdelse af regnskabsmæssig doku-mentation. En stærkere ledelsesmæssig styring og opfølgning på udviklingen i datter-selskabernes økonomi ville sandsynligvis have ført til en tidligere konstatering af deøkonomiske udfordringer i DSBFirst. Dette kunne ligeledes have ført til mere nuance-rede og fyldestgørende redegørelser. DSB har iværksat en række interne regnskabs-mæssige tiltag, der er under implementering, og som vil sikre en tilfredsstillende sty-ring af datterselskaber.
Side 4/6
20. april 2011
Transportministeriet anfører følgende:”Transportministeriet skal endvidere gøre opmærksom på, at ministeriet harhørt forlydender om, at der på et tidspunkt forud for revisionsprotokollatet af20. september 2010 blev etableret et langsigtet lån til DSBFirst A/S. DSB bedesoplyse, hvorvidt dette er tilfældet og i bekræftende fald endvidere oplyse:•om det alene er DSB, der har ydet lån til DSBFirst, eller om der er ydettilsvarende lån fra First,•hvilken rentesats dette langsigtede lån forrentes til, samt•om DSB’s eller DSBFirsts revisiorer har haft kendskab til lånet.DSB bedes endvidere tilkendegive, om DSB – såfremt et sådant lån er optaget –skulle have informeret herom i de ovennævnte redegørelser."DSB's bemærkninger:I forbindelse med etableringen af DSBFirst ApS, ydede DSB og First Group den 28.januar 2008 DSBFirst ApS langfristede lån for henholdsvis 12,74 mDKK og 5,46 mDKKeller i alt 18,2 mDKK på ensartede vilkår. Lånene blev ydet i forhold til de respektiveejerandele med 70% af DSB og 30% af First Group. Provenuet blev videreudlånt tilDSBFirst Danmark A/S og DSBFirst Sverige AB. Lånevilkårene var Cibor 12 mdr. + 1 %i lånemarginal.DSB er ikke bekendt med, hvad Transportministeriet henviser til, når man anfører, at"ministeriet har hørt forlydender om, at der på et tidspunkt forud for revisionsproto-kollatet af 20. september 2010 blev etableret et langsigtet lån til DSBFirst A/S,".DSB kan oplyse, at DSB efter revisionsprotokollatet, nemlig den 13. december 2010,ydede DSBFirst ApS et lån på kr. 29,9 mSEK. til finansiering af indskudskapitalen iDSBFirst Väst AB. Dette har dog ingen sammenhæng til den drøftede mellemregningmed DSBFirst Sverige AB.
Transportministeriet anfører følgende i forhold til overholdelse af aktstykke 181:"Transportministeriet skal på den baggrund bede DSB at fremsende en redegørelsefor, om DSB's aktionæroverenskomst med First og det efterfølgende forløbi samarbejdet mellem de to aktionærer overholder de betingelser for DSB'saktiviteter, der er vedtaget af Finansudvalget i aktstykke 181.Det anføres i aktstykket, at kravet om privat deltagelse skyldes, at det vurdereshensigtsmæssigt, at DSB ikke bærer den fulde finansielle risiko ved store investerin-ger.
Side 5/6
Transportministeriet har erfaret, at DSB i forbindelse med engagementet iDSBFirst tilsyneladende har båret den fulde risiko i en række forhold, hvorforFirst Groups deltagelse således muligvis kan siges at være pro forma mere enden reel deltagelse i engagementet, og således alene synes at have haft til formålat give DSB mulighed for at byde på de pågældende udbud."DSB's bemærkninger:DSB gør opmærksom på, at DSB's aktionæroverenskomst med First Group er fortro-ligt materiale, og at oplysninger i den forbindelse behandles i overensstemmelse her-med.DSB's andel (70 % via DSBFirst ApS) af det oprindelige finansielle engagement iDSBFirst Sverige AB udgør 125 mDKK. Det samlede engagement (100 %) udgjordesåledes 179 mDKK. Grænsen for partnerdeltagelse i Sverige er 350 mDKK.Partnerkravet i aktstykke 181 udgjorde således ikke nogen begrænsning i forhold tilDSB’s bud på Øresundstrafikken, jf. at det samlede engagement var lavere end ram-men på 350 mDKK.Beslutningen om at byde sammen med det børsnoterede First Group var fra DSB’sside strategisk begrundet i at få etableret et samarbejde med en privat internationalaktør og derigennem bidrage til opbygning af viden om bud og drift i udlandet. Kapi-talgrundlaget i DSBFirst koncernen er tilvejebragt i forholdet 70/30 med en kombina-tion af selskabskapital, ansvarlig lånekapital og garantistillelse fra begge parter. FirstGroup bærer således en forholdsmæssig andel af risikoen qua deltagelsen i koncer-nens kapitalgrundlag.DSB SOV har i modsætning til First Group haft en betydelig samhandel med DSBFirstkoncernen. Det er denne samhandel, der har resulteret i opbygning af mellemreg-ningskontoen med DSB First Danmark A/S, og som fører til, at DSB ultimativt bæreren større andel af den samlede risiko, end hvad der svarer til DSB’s oprindelige andelaf engagementet. Aktionæroverenskomsten med First Group indeholder ikke forplig-telse for parterne til at stille sådan finansiering til rådighed for DSBFirst. I lyset af ud-viklingen på mellemregningskontoen burde DSB i 2009 have taget initiativ til at drøftedette yderligere finansieringsbehov med First Group.Det er korrekt, at First Group i henhold til den indgåede joint venture-aftale har ret tilat sælge sin andel i DSB First til DSB (put option) på nærmere aftalte vilkår, herunderiagttagelse af de begrænsninger der gælder for DSB’s engagementer i udlandet ogdermed i forhold til Finansudvalgets godkendelse. Der er indledt forhandlinger herom.Som det fremgår af ovenstående er det DSB's opfattelse, at aktionæroverenskomstenog samarbejdet mellem de to aktionærer er i overensstemmelse med betingelserne iaktstykke 181, da det samlede engagementet i DSBFirst Sverige AB var og er underpartnerkravet på 350 mDKK.
20. april 2011
Transportministeriets spørgsmål"DSB bedes endvidere foretage en tilsvarende gennemgang af de øvrige udenlandskeengagementer, hvor der efter aktstykket er krav om privat partner."
Side 6/6
DSB's bemærkninger:Det er DSB's opfattelse, at DSB ved alle udenlandske engagementer overholder betin-gelserne i aktstykke 181. Foranlediget af Transportministeriets henvendelse har DSBbesluttet at gennemgå de udenlandske engagementer, herunder de nyligt indgåedeengagementer i Sverige (DSB Småland AB-Krösatåg, DSBFirst Väst AB og Upptåget).Det er DSB's forventning, at gennemgangen vil være afsluttet ultimo maj 2011.----- O -----
20. april 2011
DSB forstår Ministeriets behov for yderligere oplysninger for at kunne danne sig etfuldstændigt billede af omstændighederne vedrørende DSBFirst, samt at opnå sikker-hed for, at DSB disponerer i overensstemmelse med gældende regler.Det er DSB’s opfattelse, at det i lyset heraf med fordel kan overvejes at udvikle mø-destrukturen og informationskanalerne mellem DSB og Ministeriet. Der kan f.eks.afholdes et formøde til de kvartalsvise møder mellem Minister og DSB's formandskab,hvor der fokuseres på en dialog om de overordnede rammer for DSB’s virksomhed,herunder især de udenlandske aktiviteter.Med ovenstående redegørelse håber vi at have givet Ministeriet en tilfredsstillendeforeløbig besvarelse af de stillede spørgsmål.
Med venlig hilsen
Klaus PedersenKonst. adm. direktør