Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato18. maj 2011Dok.id137955J. nr. 2011-1590Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1161(TRU alm. del) på vegne af Anne Baastrup (SF), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 1161:
” Ministeren bedes kommentere artiklen ”DET ER NU BEVIST: DanskeVognmænd er "Slagtekvæg"!!!”, lagt på danskegodschauffoer.dk den 25. marts2011.”Svar:
Artiklen handler primært om fortolkningen af præamblen til forordning nr.1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for internationalgodskørsel, herunder cabotage.I præamblen er der anført: ” Transportvirksomheder, der har enfællesskabstilladelse som omhandlet i denne forordning, ogtransportvirksomheder, som har ret til at udføre visse kategorier afinternational transport, bør i overensstemmelse med denne forordning haveadgang til at udføre national transport i en medlemsstat i en begrænsetperiode, hvor de ikke har hjemsted eller andet forretningssted”.Forordningens ordlyd skal forstås således, at en transportvirksomhed har ret tilat udføre cabotagekørsel i en medlemsstat, selvom virksomheden ikke harhjemsted eller andet forretningssted i den pågældende medlemsstat.Hvis for eksempel en dansk transportvirksomhed har oprettet et datterselskabeller filial i en anden medlemsstat, og selskabet/filialen har fået udstedtfællesskabstilladelse i denne medlemsstat, har selskabet/filialen således ret tilat udføre cabotagekørsel også i Danmark.Hvad angår omfanget af cabotagekørsel, som må udføres, siger forordningen,at der maksimalt må udføres 3 cabotagekørsler inden for 7 dage, hvis deninternationale transport er leveret i Danmark, eller 1 cabotagekørsel inden for 3dage, såfremt den internationale transport er afsluttet i en anden medlemsstat.Det er netop hensigten med den cabotagevejledning som Trafikstyrelsen harudarbejdet i samarbejde med branchen at sikre, at der ikke opstår
misforståelser omkring fortolkningen af reglerne. Der er således ikke tale omnationale særregler eller en særlig ”dansk forordning” som artiklen fremlæggerdet, men derimod et ønske om at sikre en ensartet forståelse af de gældendeeuropæiske regler, vel at mærke regler som gælder både for danske ogudenlandske virksomheder.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt