Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. maj 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1137(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1137:
"Ministeren oplyser i en pressemeddelelse om udbud af buskørsel, (alm. delbilag 252), at udbuddet af buskørslen har sænket prisen for en køreplantimemed fire pct. Vil ministeren i den forbindelse redegøre for, hvorledes denneprisreduktion er opnået, herunder især hvorvidt der er sket en reduktion iudgifterne til arbejdsmiljø, uddannelse og andre chaufførvendte aktiviteter,sammenlignet med udgifterne hertil ved forrige udbud? "Svar:
Jeg vil gerne indlede med at gøre opmærksom på, at jeg ikke har udsendt nogenpressemeddelelse om udbud af buskørsel. Udbud af buskørsel er trafikselska-bernes ansvar, ikke Transportministeriets.Den omtalte pressemeddelelse er udsendt af Movia. Jeg har derfor forelagtspørgsmålet for Movia, der har oplyst følgende:”Movia oplyser i pressemeddelelsen, at de 4 procent udtrykker prisforskellen mel-lem Movias seneste to udbud af buskørsel. Strukturen af den buskørsel, der udby-des, er ikke ens fra udbud til udbud, og der kan således være varierende mulighederfor byderne for at drage nytte af synergimuligheder.Movia har ikke direkte indblik i operatørernes detaljerede kalkulationer. I udbudA8 tilbyder operatørerne højere kvalitet end tidligere, samtidig med at mange ope-ratører har fokus på efteruddannelse, fx kundevenlig kørsel og kundeservice. Den-ne fokus på kvaliteten ser Movia som et udtryk for, at operatørerne i samarbejdemed deres chauffører er indstillet på at levere den rigtige/efterspurgte service tilkunderne, for derved at få del i de incitamenter, som udbuddet giver mulighed for.Således har operatørerne også deltaget med stor entusiasme i det flerårige projekt"Chauffører med karakter", som med støtte fra trafikpuljerne har haft fokus på athøjne chaufførjobbets indhold og anseelse. Det er således ikke Movias indtryk, atde opnåede priser er udtryk for, at operatørerne svækker indsatsen på de chauffør-vendte aktiviteter.
Movia arbejder målrettet på at udvikle operatørmarkedet, således at det er attrak-tivt for både store og små operatører, til gavn for den langsigtede konkurrence. Etresultat af den netop afholdte udbudsforretning er, at 2 nye mindre operatører kantræde ind i markedet for almindelig buskørsel i hovedstadsområdet.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt