Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. juni 20112011-2126
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1130(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1130:
"Vil ministeren gøre rede for, hvorvidt der er blevet lavet brugerundersøgelserog -interviews af de rejsendes forventninger og ønsker til rejsekortet?"Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Rejsekort A/S, som svarer følgende:”Før udbuddet af rejsekortsystemet i 2003, dvs. i forbindelse med udvikling afkrav til rejsekortsystemet, gennemførtes en række kundeanalyser for at afdæk-ke kundernes behov og forventninger til rejsekort.Sidenhen er gennemført en større tilfredsanalyse i 2008/09 for pilotområdetTåstrup-Holbæk.Konklusionen på denne analyse var, at kunderne var tilfredse med rejsekortsy-stemet og fandt ideen bag rejsekort meget positiv. Kunderne havde ikke besværmed at finde ud af systemet og var generelt tilfredse med de informationer dekunne finde på rejsekort.dk.Rejsekort A/S har tæt kontakt med Rejsekort Kundecenter samt adgang til denmailboks som kunderne kan benytte, hvis de har spørgsmål, ris eller ros til rej-sekort. Denne løbende kunde feedback benyttes til at tilpasse informationernepå rejsekort.dk og hvis der identificeres uhensigtsmæssigheder eller fejl i rejse-kortsystemet sker der fejlrettelse. Indtil nu er der kun fundet mindre fejl.I forbindelse med de testforløb der har været i og omkring Roskilde – Holbækog i Movia Syd blev der gennemført en række løbende analyser for at teste detiltag der er blevet afprøvet i pilotområderne. Tilbagemeldingerne har ligeledesværet relativ enslydende. Kunderne har også her været tilfredse med rejsekort-systemet.I Movia Vest (Vestsjælland) etableredes en webbaseret trackinganalyse somugentlig, over en 6 ugers periode, udspurgte en kundegruppe om deres kend-
skab til rejsekort, sandsynligheden for at de anskaffede et rejsekort samt hvor-ledes de fik deres informationer om rejsekorts funktionalitet. Der var fortsat engenerel tilfredshed med rejsekort, ligesom kunderne fulgte med i de informati-ons- og marketingaktiviteter der var sat i gang i Vestsjælland. Analysen vil i lø-bet af efteråret blive fulgt op af egentlige kundetilfredshedsanalyser for at tagetemperaturen på rejsekorts position i den Vestsjællandske befolkning.Fra rejsekortet i drift er billedet at der er mange spørgsmål til anskaffelse ogbrug af rejsekort, men der er kun få klager og kun fundet få mindre fejl elleruhensigtsmæssigheder. Der har per 7. maj 2011 været rejst mere end 350.000rejser på rejsekortet.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt