Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1008807_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. juni 20112011-2126
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1128(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1128:

"Vil ministeren gøre rede for, hvorfor rejsekortet ikke er online hele tiden, såle-des som det bruges i vore nabolande f.eks. i tilfældet med det engelske OysterCard?"

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Rejsekort A/S, som svarer følgende:”Det danske rejsekortsystem er som alle andre rejsekortsystemer defineret somoff-line system. Årsagen er, at det endnu ikke har vist sig teknisk/økonomiskmuligt at implementere et online rejsekortsystem, der også opfylder kravene tilrobusthed mod fejl, kabel nedbrud m.v.Rejsekortsystemerne i vore nabolande, inkl. Oyster Card i London er heller ikkeonline. Optankninger på Oyster Card bestilt via Internettet inden kl. 23, kanhentes efter kl. 06 den følgende morgen, via kortlæserne, på den station somkunden har valgt – og kun på den station. Optankninger kan ikke hentes i bus-ser.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt