Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1008835_0001.png
1008835_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. juni 20112011-2126
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1118(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1118:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvilken "væsentlig administrativ og tekniskudviklingsopgave for Rejsekortet A/S (ikke EW)", der vil være nødvendig for atkunne anvende mobiltelefoner med NFC, jf. aktstykke 105, endeligt svar på §28 spørgsmål 1, side 12? "

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Rejsekort A/S, som svarer følgende:”I rejsekortsystemet har vi selvstændig tilvejebringelse og styring af de forskel-lige elementer:1.2.3.4.Det fysiske kort og dets nummer.Den unikke digitale identitet af mikrochippen i rejsekortetKrypteringsnøglerneRejsekortets levetid og dermed fornyelsesfrekvens (pt. 5 år)
Ved brug af NFC-mobiltelefon som rejsekort er dette markant ændret:Ad.1: Det er kunden som ejer mobiltelefonen, og det er klart, at kunden nok ik-ke primært vælger mobiltelefon ud fra de tekniske NFC egenskaber, hvilket vilgive et større spektrum af tekniske formater til et NFC-rejsekort.Ad. 2: Den unikke digitale identitet omfatter her også SIM-kortet i mobiltelefo-nen, der ejes og styres af den af kunden valgte mobil selskab.Ad. 3: Rejsekort A/S har på grund SIM-kortets rolle ikke umiddelbart mulighedfor selv at indlægge krypteringsnøgler i mobiltelefonen, så dette forventes løstaf en ”betroet 3. part”, der skal interagere med både mobilselskaber og Rejse-kort A/S, samt øvrige udbydere af NFC-funktioner i kundens telefon.
Ad. 4: Kunder skifter gennemsnitligt mobiltelefon hver 18. til 24. måned, hvil-ket betyder, at udskiftning af NFC-rejsekort vil skulle ske væsentligt oftere endfor det fysiske rejsekort.De ovenfor beskrevne aspekter ved NFC-mobiltelefon er repræsentative for derejsekortsystemer i andre europæiske lande, der arbejder med dette emne, ogRejsekort A/S forventer at bygge på erfaringerne herfra. Så vidt vides, findesder ikke endnu driftsklare systemer i nogen europæiske lande, og der arbejdesgenerelt med tidshorisonter på flere år, før sådanne kan være driftsklare.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt