Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
994449_0001.png
994449_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato10. maj 2011J. nr. 2011-1549Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1112(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1112:

"Vil ministeren redegøre for, hvad transportministeren og Transportministeriethar foretaget sig siden starten af 2009 for at få strammet piloternesarbejdstidsregler op?"

Svar:

Det europæiske luftfartssikkerhedsagentur EASA publicerede medio januar2009 en konsulentrapport om flyve- og hviletidsreglerne. Min forgængermødtes i marts 2009 med transportkommissæren, hvor der fra dansk side blevgivet udtryk for, at det var vigtigt, at rapporten blev behandlet, først af EASA ogsiden af Kommissionen. I forbindelse med, at EASA i efteråret 2009påbegyndte processen med evaluering af flyve- og hviletidsreglerne, skrev minforgænger i oktober 2009 til transportkommissæren for på ny at erindre omvigtigheden af, at arbejdet med at få set på reglerne skulle ske hurtigst muligt.Min forgænger nedsatte endvidere i efteråret 2009 en arbejdsgruppe medrepræsentanter fra luftfartsbranchen, som skulle se på reglerne for flyve- oghviletid for piloter, og udarbejde et fælles dansk oplæg om eventuelle konkreteændringer i EU´s regler på området. Arbejdsgruppens hovedkonklusioner blevsendt til transportkommissæren i februar 2010 med opfordring til, at de danskesynspunkter ville blive taget med i forbindelse med en kommende revision afreglerneArbejdsgruppen konkluderede, at flyve- og hviletidsreglerne skal værefælleseuropæiske, fuldt dækkende samt baseret på videnskabelig forskningog resultater. Arbejdsgruppen anbefalede videre indførsel af krav om udviklingog implementering af et lovpligtigt Safety Management System indeholdende etFatigue Risk Management System. Konkret foreslog gruppen videre, at mankigger nærmere på reglerne for forlængelse af den daglige flyvetjenesteperiode;for fordelingen af den ugentlige tjenesteperiode samt for reglerne fornatarbejde.
Konklusionerne blev også sendt til EASA af direktøren for StatensLuftfartsvæsen (nu Trafikstyrelsen), da det er EASA, der skal udarbejde oplægtil EU-kommissionen om ændrede regler.Trafikstyrelsen har i forbindelse med den aktuelle høring over EASA´s oplæg tilændrede regler, gentaget ovennævnte synspunkter i Trafikstyrelsenshøringssvar. Trafikstyrelsen har endvidere i høringssvaret bl.a. anbefalet, atman venter med at indføre nye regler, til der er tilstrækkeligt videnskabeligtgrundlag for at vurdere, om ændringerne er forsvarlige.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt