Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. maj 20112011-1503
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1101(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Karen Jespersen (V).Spørgsmål nr. 1101:
"Vil ministeren beskrive, hvad det kræver at etablere et trinbræt ved Laurbjergpå jernbanestrækningen mellem Hadsten og Langå, sådan som borgerne i om-rådet ønsker det?"Svar:
Etablering af et trinbræt kræver i givet fald gennemførelse af et beslutnings- ogprojekteringsforløb for et nyt stationsanlæg, inddragelse af de relevante lokalemyndigheder samt tilvejebringelse af finansiering.Umiddelbart er det ikke muligt at anvende det gamle stationsanlæg, da der erændret på sporene siden stationen blev taget ud af drift. Siden nedlæggelse afLaurbjerg station er sporene blevet tilrettet til fjerntrafikkens høje hastighederog dermed forsynet med en meget stor såkaldt ’overhøjde’, og ligger såledesmeget ’skråt’. De nuværende spor er derfor uegnede til ind- og udstigning i hol-dende tog.Etablering af et trinbræt indebærer, at regionaltogene Århus-Viborg-Struer fåret ekstra stop, og deraf følgende bl.a. forlænget rejsetid på ca. 2 minutter for de4-500.000 årlige passagerer i disse tog. Den gavn, som nogle passagerer vil op-leve af et trinbræt ved Laurbjerg, mere end opvejes af ulemperne i form af læn-gere rejsetid for de øvrige passagerer.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt