Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
992694_0001.png
992694_0002.png
992694_0003.png
992694_0004.png
992694_0005.png
992694_0006.png
992694_0007.png
992694_0008.png
992694_0009.png
992694_0010.png
992694_0011.png
992694_0012.png
992694_0013.png
992694_0014.png
992694_0015.png
992694_0016.png
Samrådsspørgsmål AB om DSBFirstSpørgsmål ABMinisteren bedes redegøre for fremtidsudsigterne for DSBFirst, og for hvad en eventuelt konkurs hos DSB First vilbetyde for DSB’s økonomi, for pendlerne påKystbanen og for pendlerne mellem Malmø og København.

Indledning

Jeg er glad for at, at udvalget har takketja til mit forslag om at komme ogredegøre for situationen vedrørendeDSB og DSBFirst.Den verserende sag om DSBFirststartede, da bestyrelsen i DSB blev gjortopmærksom på nogle yderst kritisableforhold omkring samhandelen mellemDSB og DSBFirst, der førte til, at DSB'srevisorer, Rigsrevisionen, KPMG ogDeloitte, tog et forvaltningsforbehold iDSB's årsrapport for 2010. Efter detoplyste blev bestyrelsesformanden oplystherom i februar.
Side 2/2
Jeg havde et møde med Rigsrevisor den16. marts 2011, hvor Rigsrevisorinformerede mig om, at der kunneforventes et alvorligt forbehold frarevisorerne i DSB’s årsrapport for 2010.Revisorernes forbehold har følgendeordlyd:”Ved den udførte forvaltningsrevision erdet vores opfattelse, at DSB’shåndtering af samhandelen medDSBFirst og overdragelsen afvedligeholdelse af togsæt på Helgolandikke er sket med tilstrækkelig forståelseog behørig hensyntagen til de særligekrav, der er for konkurrenceudsatteaktiviteter, herunder behovet for atudarbejde nødvendig dokumentation
Side 3/3
for transaktionerne forud forsamhandelen.Vi skal særligt gøre opmærksom påoverdragelsen af kontraktrettighederneom vedligeholdelse af togsæt påHelgoland fra DSBFirst til DSBVedligehold A/S. Vi finder derfor, at detikke kan dokumenteres, at DSB’shåndtering af de konkurrenceudsatteaktiviteter har været korrekt”Bestyrelsen har overfor mig oplyst, atrevisionsforbeholdet førte til, at degeneralforsamlingsvalgte medlemmer afbestyrelsen på et møde den 17. martsmåtte konkludere, at man ikke længerekunne have tillid til, at denadministrerende direktør kunne rette op
Side 4/4
på problemerne omkring DSBFirst.Derfor blev der truffet beslutning om atafskedige den administrerende direktør.Forligskredsen omkringkystbaneudbuddet besluttede iforlængelse heraf at bederevisionsvirksomheden KPMG om atundersøge de økonomiske forhold iDSBFirst.Transportministeriet bad ligeledesKammeradvokaten om at undersøge destatsstøtteretlige aspekter af forholdetmellem DSB og DSBFirst.Endelig har DSB overfor mig oplyst, atvirksomheden har igangsat en rækkeundersøgelser af forløbet omkringDSBFirst.
Side 5/5

Fremtidsudsigter

ne for DSBFirst

På et møde i Transportministeriet den 7.april, oplyste Kammeradvokaten, at derifølge de foreløbige vurderinger ervæsentlige statsstøtteretligeproblemstillinger i forholdet mellemDSB og DSBFirst.Kammeradvokaten gennemgik desudende foreløbige vurderinger på et møde iTransportministeriet den 8. april, hvorsåvel DSBs ledelse som DSB’s revisorerdeltog.Kammeradvokatens bekymringer gikdels på en større mellemregning, der eropstået mellem DSB og DSBFirst, delspå den såkaldte Helgoland-transaktion,hvor en række vedligeholdsaktiviteterblev overført fra DSBFirst til DSB’s nye
Side 6/6
vedligeholdelsesselskab. Problemet setfra Kammeradvokatens side er, at enbagvedliggende værdiansættelse har førttil en pris for transaktionen, der måantages at ligge over markedspris.Jeg blev på et kvartalsmøde med DSBden 15. september 2010 informeret omDSB’s overordnede planer om samling afkoncernens vedligeholdelsesaktiviteter iet selvstændigt selskab, som skulle skemed henblik på at opnå stordriftsfordele.Jeg fik ikke på mødet oplysninger omøkonomien eller de konkretetransaktioner, som ligger bagved, og somskal muliggøre en samling afvedligeholdelsesopgaverne. Men detskulle jeg heller ikke have haft, idet
Side 7/7
virksomhedens ledelse er i sin gode rettil at gennemføre organisatoriskeændringer, der har til formål at forbedrevirksomhedens økonomiske stilling.På et ekstraordinært bestyrelsesmøde iDSB den 9. april, hvorKammeradvokaten på bestyrelsensopfordring var til stede, drøftedebestyrelsen Kammeradvokatensforeløbige vurdering. Bestyrelsen valgte ien pressemeddelelse, der blev udsendtefter mødet, at oplyse omKammeradvokatens foreløbige vurderingsamt tillige at oplyse, at den forudser etdriftsunderskud i DSBFirst også i 2011.På den baggrund er et revideretårsregnskab 2010 for DSB koncernen
Side 8/8
som helhed under forberedelse – etregnskab, hvori der hensættes etbetydeligt beløb til betaling af tab på eneventuel ophævelse af kontraktenmellem DSBFirst ogudbudsmyndighederne på dansk ogsvensk side. Desuden tages der højde foreventuelle tilbagebetalingskrav iforbindelse med ulovligt ydet statsstøtte.

Betydningen for

DSB’s økonomi

Skulle der ske det, at DSBFirst gårkonkurs, vil der blive tale om et ganskebetragteligt tab for DSB, hvilket kommertil udtryk i den føromtalte hensættelse.DSB’s årsrapport, som efter planenoffentliggøres i morgen onsdag den 13.april, vil derfor indeholde en hensættelse
Side 9/9
(i beløb) med DSB’s skøn over det(maksimale) forventede tab på DSBFirst.DSB har oplyst, at hensættelsen vilbetyde, at DSB’s årsregnskab for 2010 vilvise et betydeligt underskud.DSB har desuden oplyst, at der eriværksat en række initiativer medhenblik på at rette op på økonomien iDSBFirst.I henhold til virksomhedenspressemeddelelse af 9. april vil DSB’sbestyrelse og ledelse desuden drøftesituationen med DSBFirst, First Groupog trafikkøberne med henblik på snarestmuligt og inden for tre måneder – nårsagen er belyst i sin helhed - at finde enløsning.
Side 10/10
Det er umuligt for mig at sige noget omden fremtidige økonomi i DSBFirst – deter bestyrelsens opgave, men det er klart,at jeg har været nødt til at reagere på deøkonomiske problemer, som DSB harbragt op.

Betydningen for

pendlerne

Jeg indkaldte derfor også forligskredsentil et møde den 11. april for at sikre, atDSBFirst’s økonomiske problemer ikkekommer til at gå ud over pendlerne ogøvrige kunder på Kystbanen.Jeg er glad for, at der den 11. april 2011er indgået en politisk aftale medforligskredsen, som sikrer, at pendlerneog kunderne i øvrigt ikke rammes af deøkonomiske problemer i DSBFirst.
Side 11/11
Det primære trafikale hensyn, der skalvaretages ved et driftsstop fra DSBFirst,er at sikre en forsat betjening afpassagerne på Kystbanen og iØresundstrafikken.For DSB gælder der det særlige, atvirksomheden er pålagt enassistanceforpligtigelse, som kanaktiveres f.eks., hvis DSBFirst måmeddele, at virksomheden ikke ser sig istand til at opfylde sine forpligtelser elleri værste fald ved en betalingsstandsning.Transportministeriet vil derfor pålæggeDSB at udføre trafikken på Kystbanen ogden danske del af Øresundstrafikken,hvis DSBFirst ikke længere kan opfyldekontrakten.
Side 12/12
Det vil derimodikkevære muligt at ladeDSB drive togtrafik i Sverige medhjemmel i assistanceforpligtelsen.Forligskredsen har på den baggrundaftalt rammerne for en forberedelse afen aktivering af DSB’sassistanceforpligtelse, som kan bringes ianvendelse, hvis DSBFirst ikke længerekan videreføre driften, jf. den føromtaltepolitiske aftale af 11. april.Aftalen indebærer, at Kystbanen isoleresfra Sverige ved, at der indføres totogsystemer på Kystbanen, dels 20-minuttersdrift til Kastrup og dels 20-minuttersdrift til København H medfortsættelse mod vest i den sjællandske
Side 13/13
regionaltrafik, dvs. en afgang modKøbenhavn hvert 10. minut.Derved sikres det, at trafikken påKystbanen kan videreføres med sammetrafikomfang som i dag.Togtrafikken over Øresund skal desvenske myndigheder stå for. Detundersøges dog, om et rent svensktogsystem kan suppleres med enkeltedanske tog til Malmø – inden forrammerne af assistanceforpligtigelsen.Det er endvidere aftalt, at der skalindledes en dialog med de svenskemyndigheder om det fremtidigesamarbejde om trafikken over Øresund.
Side 14/14
Det skal som nævnt også undersøges omenkelte danske tog i myldretiden kanvidereføres fra Kastrup til Sverige – detforudsætter dog, at dette giver meningregularitets- og kapacitetsmæssigt.Der vil i den nærmeste fremtid bliveudarbejdet en konkret køreplan medtilhørende planer for anvendelse afmateriel og personale – således detsikres, at der ligger en færdig plan, derkan bringes i anvendelse, hvis DSBFirststopper driften.

Afslutning

Der skal ikke herske tvivl om, at jeg sermed meget stor alvor på situationen iDSBFirst.Jeg ser meget frem til, at resultatet af deundersøgelser, der er sat i gang for at
Side 15/15
afklare sagsforløbet, foreligger. Hereftervil jeg drage mine konklusioner.Jeg vil også gerne sige, at jeg er megettilfreds med, at det er lykkedes at få enaftale med forligspartierne, som sikrer,at dette rod ikke kommer til at gå udover passagerne.Sluttelig vil jeg nævne, at såfremtDSBFirst pludselig måtte meddele, atvirksomheden ikke kan opfylde sinekontraktlige forpligtigelser overforTrafikstyrelsen og Skånetrafiken, er detKammeradvokatens vurdering, at DSBkan lade DSBFirst videreføre trafikken ien kortere periode med økonomiskstøtte fra DSB, indtil den føromtalte planB konkret kan iværksættes.
Side 16/16
Denne model kræver dog accept fraEuropakommissionen.Transportministeriet har, med bistandfra Kammeradvokaten, af samme grundtaget kontakt til Kommissionen for atsikre, at DSBFirst kan videreføretogdriften i en overgangsperiode.