Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
995475_0001.png
995475_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. maj 20112011-1458
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1070(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1070:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange fejl, mangler og nedbrud påBanedanmarks anlæg, skinner, skiftespor, signaler, sikkerhedssystemer mv.,der, måned for måned siden 2006, har været genstand for reparationer ogudskiftninger.”

Svar:

Banedanmark har oplyst følgende:”Banedanmark har siden 2006 set en positiv udvikling i kanalregulariteten,hvilket ses af bilag 1, der viser den overordnede udvikling i Banedanmarks sam-lede kanalregularitet sat i forhold til resultatkontraktens krav. I Banedanmarksopgørelser over kanalregulariteten angives også de hovedårsager, der medførerforsinkelser og aflysninger og dermed negativt påvirker den samlede regulari-tet.Det bemærkes, at målsætningen for fjernbanen over perioden har været gen-stand for en ændret beregningsmetode, hvilket har ændret målkurven i forholdtil de forudsatte mål i Trafikaftalen. Tallene dækker over, at Banedanmark medundtagelse af 2009 har leveret den forudsatte forbedring af kanalregulariteten.Som det ses af bilag 2 og 3 skyldes irregulariteten på både S- og fjernbanenprimært fejl og nedbrud på spor- og sikringsområdet. Andelen af fejl på sporhar siden 2006 været faldende, hvilket er en effekt af den generelle forbedringaf infrastrukturen samt Banedanmarks fokus på hurtigt at udbedre de fejl, derdirekte påvirker regulariteten.På sikringsområdet har andelen af fejl, der har påvirket regulariteten, siden2006 ligget på omkring det samme niveau. Dette er i overensstemmelse medforudsætningerne i Trafikaftalen fra 2007 om at holde et uændret niveau, indtilSignalprogrammet er endeligt implementeret i 2021. Når dette er sket vil antal-let af signal- og sikringsfejl falde med færre forsinkelser og aflysninger til følge.
Det skal bemærkes, at de fleste større fejl, mangler og nedbrud medfører irre-gularitet, og derfor inkluderes i opgørelserne over den samlede kanalregulari-tet. Der kan dermed godt være mindre fejl, der ikke påvirker regulariteten ogderfor ikke indgår i disse opgørelser.”Jeg henholder mig til oplysningerne fra Banedanmark.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt