Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1021476_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. juli 20112011-1458
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1067(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1067:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvordan det er muligt for AnsaldoBreda fort-sat at producere stærkt fejlbehæftede tog, når DSB har posteret 30 kontrollan-ter ved samlebåndene.”

Svar:

DSB har oplyst følgende:”Det skal bemærkes, at DSB ikke har 30 inspektører i Italien ad gangen, menhar et samlet inspektørkorps på ca. 30 mand. Inspektørerne arbejder i turnus-ordning. Inspektørerne er fordelt primært på de 4 produktionssites i hhv.Pistoia (2 sites), Piacenza og Verona. Desuden er inspektørerne løbende i Reg-gio de Calabria, hvor der produceres vognkasser. Det giver en gennemsnitliginspektørdækning på ca. 2 personer pr. site.Der er kontraktuelt fastlagt en række procedurer for test og inspektioner, derfor de flestes vedkommende gennemføres i Italien, mens resten gennemføres iDanmark. Dette udelukker ikke, at der kan være fejl, herunder skjulte fejl ogmangler, som ikke kan konstateres ved de aftalte test og inspektioner, eller somkun periodevis kan konstateres. Ligeledes kan der opstå nye fejl under udbed-ring af andre fejl.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt