Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. juni 20111472262011-1415
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1051(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 1051:
"Ministeren bedes redegøre for muligheden for, at et busselskab får inddragetsin bustilladelse, hvis selskabets busser gentagne gange overtræder hastigheds-grænserne. Hvis det er muligt, hvor ofte sker det da og hvis ikke et sådan objek-tivt ansvar kan gøres gældende p.t., hvad er da ministeren holdning til at tilve-jebringe denne sanktionsmulighed?”Svar:
Det er den enkelte buskørselsvirksomhed, der har ansvaret for, at et kørselsar-rangement kan udføres uden overtrædelse af eksempelvis hastighedsbestem-melserne og bestemmelserne om køre- og hviletid. Under afvikling af de enkel-te ture har chaufføren ansvaret for, at kørslen afvikles i overensstemmelse medgældende regler.Der gælder på hastighedsområdet ikke et objektivt ansvar for arbejdsgiveren,som det kendes fra f.eks. køre- og hviletidsområdet, og jeg finder på nuværendetidspunkt ikke grundlag for at indføre et sådant regelsæt.Men i tilfælde, hvor chaufførernes hastighedsovertrædelser sker som følge af, atkørslen fra arbejdsgiverens/buskørselsvirksomhedens side er tilrettelagt såle-des, at en overtrædelse af hastighedsbestemmelserne er uundgåelig, vil derkunne pålægges buskørselsvirksomheden sanktioner, herunder tilbagekaldelseaf virksomhedens bustilladelser.Trafikstyrelsen har oplyst, at ingen buskørselsvirksomhed indtil videre har fåettilbagekaldt tilladelser på grund af chaufførers hastighedsovertrædelser.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt