Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
985572_0001.png
985572_0002.png
985572_0003.png
985572_0004.png
985572_0005.png
Dok.:
CPH40078

UDKAST TIL TALE

til ministeren til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål U fra

Folketingets Trafikudvalg (Alm. del) den 7. april 2011, kl. 12.00.

Spørgsmål U:

”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer regeringen har igangsatfor at hindre fremtidige busulykker, herunder i særdeleshed med ski-busser, set i lyset af TV2’s afsløring af, at de fortsat ikke overholderhastighedsbegrænsningerne, jf. artiklen 6. februar 2011 ”Afsløring:Egons busser blæser på sikkerheden” på TV2 Øst’s hjemmesidewww.tv2east.dk?”

1.

Kernebudskabet i artiklen fra TV2 Øst er, at det danske busselskab,der sidste år var involveret i en tragisk ulykke i Tyskland, som koste-de tre personer livet, tilsyneladende fortsat har problemer med atoverholde hastighedsgrænserne.
Ifølge artiklen har TV2 Øst i 9 tilfælde lavet optagelser af busser fradet pågældende selskab og målt deres gennemsnitsfart over en længe-re strækning. Optagelserne viser angiveligt, at busserne generelt køreromkring 90 km/t – enkelte endnu hurtigere – selvom hastighedsgræn-sen er 80 km/t.

2.

Man kan naturligvis altid diskutere, om de hastighedsgrænser vi idag har for busser på de danske motorveje i alle tilfælde er tidssvaren-de set i lyset af den tekniske udvikling på området. Når det er sagt, såvil jeg imidlertid også gerne slå fast, at det naturligvis ikke tilkommer
den enkelte buschauffør – eller for den sags skyld andre trafikanter –at sætte sig ud over de gældende hastighedsgrænser. De hastigheds-grænser, der er fastsat på færdselsområdet, skal naturligvis overhol-des. Af hensyn til medtrafikanter – men når vi taler om busser jo ogsåi høj grad af hensyn til passagerne.
Hvis man som f.eks. skiturist sætter sig ind i en bus, er det naturligvishelt uacceptabelt, hvis man skal sidde og være nervøs for, om man nuogså når sikkert frem til sin feriedestination, fordi chaufføren kører altfor stærkt eller ikke tilpasser sin kørsel efter forholdene.
Derfor er det også stærkt kritisabelt, hvis busserne fra et bestemt bus-selskab mere eller mindre konsekvent kører for stærkt, hvilket oplys-ningerne fra TV2 Øst kan give indtryk af. Jeg skal ikke gøre mig klogpå nøjagtigheden af de foretagne målinger, men selv om de muligviser forbundet med en vis måleusikkerhed, håber jeg bestemt, at ejerenaf selskabet og chaufførerne tager sagen alvorligt.
Herudover finder jeg ikke at burde kommentere yderligere på denkonkrete sag. Jeg vil i stedet gå videre til at sige noget mere genereltom politiets kontrolindsats over for busser, herunder skibusser.

3.

I den forbindelse kan jeg oplyse, at kontrol med busser er en del afpolitiets kontrol af tunge køretøjer. I forbindelse med kontrollerne fo-retages der bl.a. kontrol af, om føreren overholder reglerne om køre-kort, hastighed og køre- og hviletider. Når en bus bliver stoppet i en afpolitiets vejkontroller, er det standardprocedure at kontrollere førerensoverholdelse af reglerne om køre- og hviletider og kontrolapparatetsregistreringer om køretøjets hastighed.
Den hastighed, som en bus kører med, registreres løbende i bussenskontrolapparat. Hvis politiet kan konstatere en hastighedsovertrædelseumiddelbart forud for kontroltidspunktet, og hvis det er muligt atidentificere, på hvilken strækning kørslen har fundet sted, og hvilkenhastighedsgrænse der har været gældende, vil der efter omstændighe-derne kunne rejses sigtelse.
Hastighed kontrolleres dog især ved politiets almindelige hastigheds-målinger. Sådanne målinger foretages ved anvendelse af lasermålingersamt policepilotsystem, der er installeret i politiets køretøjer til brugfor optagelse af hastighedsmålinger. Endvidere foretages kontrol afhastighed ved automatisk trafikkontrol (ATK).
For så vidt angår ATK har Rigspolitiet oplyst, at der på veje med enhastighedsbegrænsning på 80 km i timen i 2008 blev registreret 8 bus-ser med totalvægt over 3.500 kg, som kørte mellem 80 og 90 km i ti-men, og 16 busser, der kørte mellem 90 og 100 km i timen. De tilsva-rende tal var henholdsvis 6 og 35 i 2009 og 10 og 16 i 2010.
Herudover foretager politiet som nævnt også en række målrettedekontroller.
Rigspolitiet har oplyst, at der i 2010 i forbindelse med samtlige mål-rettede færdselskontroller blev konstateret 61 hastighedsovertrædelservedrørende busser.
Særligt for så vidt angår målrettede buskontroller, blev der i 2010gennemført 93 målrettede buskontroller, der omfattede i alt 590 bus-
ser. Der blev ved disse kontroller konstateret 23 hastighedsovertræ-delser.
Herudover gennemfører politiet hvert år i vinterferieperioden (uge 6, 7og 8) særlige skibuskontroller. Rigspolitiets opgørelse viser, at der i2010 i disse særlige kontroller blev kontrolleret 277 skibusser og kon-stateret 15 hastighedsovertrædelser. I 2011 blev der i de særlige ski-buskontroller kontrolleret 228 busser, hvoraf 11 havde overtrådt ha-stighedsgrænserne.
Hvis man skal prøve at sammenfatte lidt på alle disse tal, kan mankonkludere, at det er en meget lille del af de busser, der er blevet kon-trolleret i de målrettede bus- og skibuskontroller, som har kørt forstærkt. Rigspolitiets analyse viser således heldigvis et noget mere po-sitivt billede af bussernes generelle hastighedsniveau, end det artiklenfra TV2 Øst viser. På den baggrund mener jeg også, at man skal passepå med at drage forhastede konklusioner på baggrund af enkelthistori-er i pressen.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Rigspolitiet hvert år holder møde med bran-chen om resultatet af politiets skibuskontroller. Sådanne møder harogså været afholdt i 2010 og 2011, og det har været konklusionen, atder ikke har været behov for at iværksætte særlige tiltag over for dendanske busbranche som sådan. Rigspolitiet har desuden oplyst, at kon-troller med busser fortsat vil blive prioriteret.

5.

Herudover afventer jeg, som udvalget er bekendt med, for tiden etoplæg fra Rigspolitiet om, hvordan indførelse af en landsdækkendeordning med stationær automatisk trafikkontrol – de såkaldte stære-
kasser – kan ske. En eventuel landsdækkende ordning med stærekas-ser vil i givet fald også bidrage til en øget fartkontrol med turistbusser,som kører på strækninger, hvor der måtte blive sat stærekasser op.

6.

Endelig vil jeg gerne henlede Trafikudvalgets opmærksomhed påden lovændring af færdselsloven, som Folketinget vedtog så sent somi sidste måned, og som træder i kraft den 1. januar 2012. Den nævntelov indebærer en lang række bødeforhøjelser på færdselsområdet. Denye bødetakster indebærer bl.a. forhøjelse af bødetaksterne for hastig-hedsovertrædelser, herunder overtrædelser begået med bus. F.eks. sti-ger bøden for en buschauffør, der på en motorvej kører 90 km i timen,fra 1.000 kr. til 1.500 kr. Når bøderne stiger, får det forhåbentlig ogsåchaufførerne til at tænke sig om en ekstra gang, inden de trykker forhårdt på speederen.

7.

Som det er fremgået, er der allerede iværksat flere initiativer i for-hold til busser, herunder vedrørende overholdelse af hastighedsgræn-serne. På baggrund heraf og i lyset af de oplysninger, som jeg har fåetfra Rigspolitiet, om antallet af overtrædelser, agter jeg ikke på nuvæ-rende tidspunkt at iværksætte yderligere kontrolinitiativer eller skær-pelser over for busbranchen.
Tak.