Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
995028_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. maj 20112011-1405
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1042(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1042:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan det er muligt for DSB at vente med atudbedre akut opståede skader på det rullende materiel til et planlagtværkstedsophold, jf. svar på TRU alm. del – spm. 859."

Svar:

DSB har oplyst følgende:”Som nævnt i besvarelsen af TRU 1041 er det de nærmere omstændigheder, derafgør, om afhjælpning af en fejl kan afvente et ordinært værkstedsophold.En akut opstået skade kan eksempelvis være en skade eller fejl på en motor pået IC3-togsæt. Denne motor, én af fire, kan herefter kobles ud og toget køre vi-dere og benyttes i almindelig drift frem til et værkstedsophold, hvor den pågæl-dende motor kan repareres eller ombyttes, afhængig af fejlens karakter. Derkan også være tale om en fejl eksempelvis på kulbuen på den ene af et IR4 tog-sæts to strømaftagere, som betyder, at den pågældende strømaftager ikke kanbenyttes. Toget kan alligevel afhængig af skadens karakter og omstændighe-derne i øvrigt køre videre frem til næste planlagte værkstedsophold. Der kan li-geledes være tale om skader på bundplader på et togsæt. Togsættet kan, afhæn-gig af skadens omfang og karakter, køre videre med den beskadigede bundpla-de til næste ordinære værkstedsophold.Der er andre eksempler på skader, der ikke nødvendiggør, at toget bringes tilværksted for reparation, men som kan klares i forbindelse med den almindeligeklargøring af et togsæt.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt