Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
985417_0001.png
985417_0002.png
985417_0003.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. april 20112011-1379
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1035(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1035:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt de forhold der omtales i præsentatio-nen om kontrol med DSB's tilbud under TRU (folketingsåret 2006-07) alm. del– bilag 516 er af en sådan karakter, at der er grundlag for at en uvildig instansundersøger såvel departementets, som Trafikstyrelsens og revisionsfirmaernesrolle i hændelsesforløbet omkring DSB og DSB-First."

Svar:

Departementets tilsyn med DSB, herunder DSBFirst, har omfattet følgende:1. Årligt tilsynPå baggrund af produktøkonomiregnskaberne fra DSB og de supplerende er-klæringer fra DSB's virksomhedsudpegede statsautoriserede revisor gennemfø-rer ministeriet et årligt rutinemæssigt tilsyn med DSB's overholdelse af regn-skabsreglementet og de konkurrenceretlige vilkår for DSB.Ved rutinemæssige tilsyn forstås en årlig gennemgang af DSB’s regnskaber –både koncernregnskab og produktøkonomiregnskaber – som der redegøres forover for ministeriet, idet revisor afgiver en række standardiserede erklæringer ihenhold til de konkurrenceretlige vilkår og regnskabsreglementet.Dette er således også sket i forbindelse med regnskabet for 2010, hvor revisortog forbehold for DSB’s håndtering af samhandlen med DSBFirst og overdra-gelsen af vedligeholdelse af togsæt på Helgoland. Det er således dette tilsyn, derhar været medvirkende årsag til, at DSB har måttet ændre sit regnskab og hen-sætte på engagementerne i DSBFirst, således at DSB’s resultat blev reduceretfra et overskud på 173 mio.kr. til et underskud på 551 mio.kr.2. Stikprøvekontroller
Herudover gennemfører ministeriet stikprøvekontroller med DSB's aktiviteter,herunder f.eks. med om DSB's datterselskaber i forbindelse med konkrete ud-bud har overholdt rammerne for aktstykke 181 af 21. maj 2002.Ved stikprøvekontrol forstås, at ministeriet for så vidt angår nogle – men i sa-gens natur ikke alle – af DSB’s aktiviteter, herunder særligt nogle af de afgivnetilbud, beder revisionen om at gennemgå forudsætninger og afgive erklæringerom, hvorvidt de konkurrenceretlige vilkår og – ved udenlandske aktiviteter –aktstykke 181 efterleves. Dette skete f.eks. i forbindelse med DSBFirsts bud påKystbanen og Øresundstrafikken, jf. TRU (2006-2007) alm. del – bilag 516.3. Særligt tilsynEndelig gennemfører ministeriet særlige tilsyn, hvis man bliver opmærksom påindikationer på uregelmæssigheder.Det kan være gennem omtale i pressen, som f.eks. problemstillinger rejst af DRi september og oktober 2010 og i november 2010 af Økonomisk Ugebrev. Detteførte til de henvendelser og svar fra DSB, der er omtalt i ministeriets brev af 14.april til DSB (som er oversendt til Trafikudvalget til orientering) og endelig til,at ministeriet bad KPMG om at gennemføre en udredning af økonomien iDSBFirsts kontrakter.Man kan diskutere valget af KPMG til denne opgave, da de havde afgivet erklæ-ringer om tilbuddet, jf. punkt 2 ovenfor, men KPMG blev valgt alligevel, fordiKPMG reviderer DSBFirsts regnskaber og derfor har en viden, der gør det mu-ligt for revisionsfirmaet at foretage den ønskede analyse her og nu. Det spillerogså en rolle, at det var KPMG der opdagede og uden omsvøb oplyste om dekritisable forhold i samhandlen mellem DSB og DSBFirst, jf. punkt 1 ovenfor.Rigsrevisor har tilkendegivet, at han finder valget af KPMG til denne opgavehensigtsmæssigt i lyset af KPMG's indgående kendskab til økonomien iDSBFirst selskaberne.
Side 2/2
For så vidt angår spørgsmålet om en uvildig instans, skal det bemærkes, at rigs-revisor er i gang med en større undersøgelse af Øresundstrafikken. Undersøgel-sen er igangsat på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne, som har stil-let en række spørgsmål til udbuddet af og kontrakten om Øresundstrafikken.Spørgsmålene omfatter forhold i tilknytning til DSBFirst, DSB og Trafikstyrel-sen, herunder hvordan Trafikstyrelsen gennem udbud og kontrakt sikrer, at derleves op til de konkurrenceretlige krav, så det fx ikke er muligt for den valgteoperatør, DSBFirst, at belaste DSB eller staten med et eventuelt underskud påØresundstrafikken.
Med venlig hilsen
Side 3/3
Hans Chr. Schmidt